La 9.3. | 14:00–16:00 | Cine Atlas 3 | Englanniksi
Tekoäly (englanniksi AI eli Artificial Intelligence) on ajankohtainen aihe – sitä on verrattu vaikuttavuutensa puolesta teolliseen vallankumoukseen. Sen avulla voidaan muun muassa muokata kuvia, luoda puhetta ja tuottaa tekstiä. Mutta miten tämä kaikki tulee vaikuttamaan elokuvien ja tv-sarjojen käsikirjoittamiseen? Asiasta ovat keskustelemassa ohjaajat Siiri Halko ja Ada Johnsson sekä käsikirjoittaja Katri Manninen. Keskustelua moderoi käsikirjoittaja Anna Brotkin.
Keskustelun alussa katsotaan Ada Johnssonin ohjaama dokumentti Koneen kirjoittama (Suomi, 2024). Dokumentin elokuvateatteriensi-ilta on Tampereen elokuvajuhlilla, ja se julkaistaan Yle Areenassa 11.3. sekä Yle Teemalla 12.3. Aihetta käsitellään Ylen Kulttuuricocktail Live -keskusteluohjelmassa keskiviikkona 13.3.
Koneen kirjoittama on Yleisradion ja Aalto-yliopiston Elokuvataiteen laitoksen yhteistuotanto.
Ensiesityksessä Tampereen elokuvajuhlilla:
Koneen kirjoittama
Suomi | 2024 | 25 min | Ohjaus: Ada Johnsson | Fin/Eng | Ikäraja: 7+
Mitä tapahtuu, kun tietokoneelle annetaan Suomen katsotuimpien elokuvien käsikirjoitukset? Yleisradion Kulttuuricocktail pyysi Suomen suurimmilta tuotantoyhtiöiltä heidän hittielokuviensa käsikirjoituksia. Materiaaliksi saatiin yhteensä 16 elokuvaa: esimerkiksi Tuntematon sotilas, 21 tapaa pilata avioliitto ja joukko Risto Räppääjiä. Näiden pohjalta keinoälymalli tuottaa nyt loputtomasti surrealistisia kohtausten käsikirjoituksia.
Dokumentissa seurataan, miten ohjaaja Siiri Halko (Jussi-ehdokas, Haikara) ja esimerkiksi näyttelijä Seidi Haarla (Jussi-voittaja, Hytti Nro. 6) työskentelevät algoritmin kanssa. Dokumentin sisällä nähdään Halkon ohjaama lyhytelokuvateos Viimeinen sopimus (2024), joka pohjautuu Suomen katsotuimpiin elokuviin.
Mitä todennäköisyyksiin perustuva keinoälymalli paljastaa suomalaisista hittielokuvista ja suomalaisesta kulttuurista? Minkälaista on työskennellä, kun elokuvanteosta puuttuu kirjoittajan läsnäolo?
”Me ei edes tajuta, miten massiivisesti tämä tulee muuttamaan asioita.”
Kuva: Viimeinen sopimus (2024), ohjaus Siiri Halko