Mykkäklassikko Jeanne d’Arcin kärsimys nähdään urkusäestettynä Tuomiokirkossa
Tampereen elokuvajuhlat ja Tampereen seurakunnat tarjoavat 11. maaliskuuta harvinaisen tilaisuuden nähdä mykkäkauden mestariteos, Carl Theodor Dreyerin ohjaama Jeanne d’Arcin kärsimys (1928) Tampereen tuomiokirkossa. Yleisöllä on näytökseen vapaa pääsy.
Kyseessä on nyt kolmas kerta, kun Tampereen elokuvajuhlat ja Tampereen seurakunnat tekevät vastaavaa yhteistyötä. Vuonna 2019 Tuomiokirkossa esitettiin Minna Canthin näytelmään perustuva mykkäelokuva Murtovarkaus (1926) ja vuonna 2020 oli vuorossa Victor Sjöströmin ohjaama Ajomies (1921).
Kuten aiemmissakin esityksissä, musiikin näytöksessä improvisoi Tuomiokirkon urkuri Esa Toivola. Hän luo musiikin elokuvaan itse, mutta menetelmä poikkeaa tavanomaisesta sävellystyöstä, sillä nuotteja ei kirjoiteta.
Toivola valmistautuu esitykseen katsomalla elokuvan, jonka jälkeen hän kokeilee kotona pianon ääressä melodioita. Varsinaisessa näytöksessä Toivola improvisoi sävellyksen. Soittopöydän päällä on monitori, josta hän pystyy seuraamaan elokuvaa.
– Siinä pitää reagoida sekä kuvaan että siihen mitä on itse juuri soittanut.
Esa Toivola on esiintynyt mykkäelokuvien näytöksissä muuallakin, ensimmäisen kerran vuonna 2006 Kuopiossa barokkimusiikkifestivaaleilla. Elokuvien katsojilta hän on saanut hyvää palautetta.
– Ihmiset ovat esityksen jälkeen sanoneet, että olisi voinut luulla, että musiikki oli elokuvaa varten sävelletty.
Nuoren naisen oikeudenkäynti
Tanskalaisen Carl Th. Dreyerin ohjaamaa Jeanne d’Arcin kärsimystä (La Passion de Jeanne d’Arc) pidetään yhtenä elokuvahistorian merkittävimmistä teoksista. Elokuva keskittyy Ranskan kansallissankarina ja katolisen kirkon pyhimyksenä tunnetun Jeanne d’Arcin (1412–31) elämän viimeisiin hetkiin – oikeudenkäyntiin, kuulusteluihin ja tuomioon.
Dreyerin elokuva perustuu todellisiin oikeudenkäyntipöytäkirjoihin. Niiden pohjalta elokuva esittää oikeudenkäynnin yhden päivän tapahtumina.
Elokuvassa Jeannea ei kuvata sen enempää pyhimyksenä kuin sankarina, vaan tuomiolla on nuori, vasta 19-vuotias nainen, jota piinataan kuulusteluissa. Jeanne d’Arcin, Orléansin neitsyen, elämä päättyy roviolla.
Jeanne d’Arcia elokuvassa näyttelee ranskalainen Renée Falconetti, jonka eläytyvä roolityö on jäänyt elokuvahistoriaan.
Elokuvaklassikko pelastui jälkipolville
Dreyerin elokuvaklassikon säilyminen jälkipolville on ollut vaarassa useita kertoja.
Elokuvan ensimmäisen version negatiivi tuhoutui tulipalossa pian ensi-illan jälkeen. Samoin kävi seuraavalle versiolle. Maailmalla liikkui elokuvasta pitkään erilaisia versioita, joita oli koostettu Dreyerin toisen version variaatioista.
Vuonna 1981 tapahtui hämmästyttävä käänne. Norjalaisesta mielisairaalasta löytyi kopio, joka vastasi Dreyerin alkuperäistä elokuvaa, ennen kuin elokuvaa oli sensuroitu. Myöhempiä restaurointeja on tehty juuri Norjasta löydetystä materiaalista.
Suomessa Jeanne d’Arcin kärsimys esitettiin ensimmäisen kerran kaupallisessa levityksessä vuonna 1988. Tampereen ensi-ilta oli elokuvateatteri Pirkassa.
Tuomiokirkossa nähdään elokuvan uusin, ranskalaisen Gaumont-yhtiön laadukas restaurointi vuodelta 2015.
Mykkäkauden elokuvilla ei yhtä ainoaa esitysnopeutta, ja myös Jeanne d’Arcin kärsimys -elokuvaa on esitetty eri nopeuksilla. Tuomiokirkon näytöksessä elokuva nähdään nopeudella 24 kuvaa sekunnissa. Elokuvan kesto tällä nopeudella on 81 minuuttia.
Esitys Tampereen tuomiokirkossa 11.3. klo 19. Vapaa pääsy.
Yhteistyössä: Tampereen seurakunnat, Tampereen elokuvajuhlat, Creative Technology Finland Oy
Heta Okkosen Punainen vai Musta on Suomen Euro Connection 2025 -ehdokas
Heta Okkosen ohjaama Punainen vai Musta on valittu Suomen ehdokkaaksi Euro Connection -yhteistuotantofoorumiin vuodelle 2025. Elokuvan tuottaja
Raken Kinosilmä Eläväkkuvat (osa 26): Seppo Rustanius (1943–2024) in memoriam. ”Aioin papiksi – päädyin elokuvantekijäksi.”
Filkkarilegenda Raimo ”Rake” Silius on kirjoittanut Raken Kinosilmä Eläväkkuvat -juttusarjaa elokuvajuhlien historian koukeroista jo vuodesta 2017. Prologi