Jeanne d’Arcin kärsimys

Tämän vuoden elokuvajuhlilla Tuomiokirkossa esitetään legendaarinen mykkäelokuva Jeanne d’Arcin kärsimys. Musiikin elokuvaan improvisoi Tuomiokirkon oma urkuri Esa Toivola. Näytös on maksuton.

Kieli: FinKesto: 81 min

  • kalenteri-ikoni Pe 11.3.

  • kelloikoni 19:00

  • karttaikoni Tuomiokirkko

Taideteos taideteoksen sisässä

Eipä olisi Lars Sonck voinut viime vuosisadan alussa kuvitella, että eräänä päivänä hänen suunnittelemassaan katedraalissa näytettäisiin elokuvia. Vaan mikä olisi visuaalisesti upeampi miljöö elokuvalle kuin Hugo Simbergin freskojen kuvittama jylhä kivikirkko? Penkit eivät kenties ole yhtä mukavat kuin elokuvateatterin pehmeät tuolit mutta tähänkin on ratkaisu: oma tyyny mukaan!

Tämän vuoden elokuvajuhlilla Tuomiokirkossa esitetään legendaarinen mykkäelokuva Jeanne d’Arcin kärsimys (Ranska 1928). Musiikin elokuvaan improvisoi Tuomiokirkon oma urkuri Esa Toivola. Elokuva näytetään perjantaina 11.3. kello 19.

Tampereen seurakunnat ja Tampereen elokuvajuhlat ovat tehneet merkittävää yhteistyötä jo usean vuoden ajan. Tuomiokirkossa on näytetty mykkäelokuvia ja myös perheen pienimmille on järjestetty omaa ohjelmaa. Kirkon mediasäätiö on vuosittain mukana tuomaroimassa omaa palkintoaan elokuvajuhlilla. Viime vuonna Kirkon mediasäätiön palkinnon sai Suvi West elokuvasta Eatnameamet – Hiljainen taistelumme.  Mediasäätiö on myös ollut mukana tukemassa yksittäisiä ohjelmistokokonaisuuksia.

Tervetuloa elokuviin Tuomiokirkon holvien alle!

Eva Wäljas
Tampereen seurakunnat

Tapahtumayhteistyössä:

 

still photo

LA PASSION DE JEANNE D’ARC
THE PASSION OF JOAN OF ARC
JEANNE D’ARCIN KÄRSIMYS

Carl Th. Dreyer | France 1928 | Fiction | 81 min

Henkinen hurmos ja institutionaalinen hurskastelu heräävät koruttomasti ja ilmeikkäästi eloon eräässä yliaistillisimmista mykkäelokuvakauden mestariteoksista. Elokuva kuvaa Jeanne d’Arcin oikeudenkäyntiä niiden tuntien ajan, jotka johtavat hänen teloitukseensa. Tanskalainen mestariohjaaja Carl Theodor Dreyer kuvaa Jeannen kärsimystä hätkähdyttävällä välittömyydellä käyttäen moninaisia tekniikoita – ekspressionistista valaistusta, toisiinsa liittyviä lavasteita, piinallisen intiimejä lähikuvia – johdattaakseen katsojat syvälle Jeannen subjektiiviseen kokemukseen. Ankkuroimassa Dreyerin uhkarohkeaa muotokokeilua on legendaarinen suoritus Renée Falconettilta, jonka tuskaisat kasvot kanavoivat sekä marttyyriuden piinaa että hurmosta.