This National Audiovisual Institute (KAVI) compilation screening presents a cross-section
of documentaries and television series on the making of Finnish films from 1936 to 1989 showcasing
young voices, passion, death, sex, rock and roll and cultural radicalism.

 

Finnish Film Archive 1

T42 | 8.3. THU/TO 12:00 | NIAGARA | alk. / from 8 €
osta lippu
osta lippu

L125 | 10.3. SAT/LA 18:00 | NIAGARA | alk. / from 8 €

osta lippu
osta lippu
Language/kieli: Fin | Duration/kesto: 83 min

still photo

KAMERAT PYÖRIVÄT
TURN ON THE CAMERAS

| Finland 1936 | Documentary | 8 min

“One of the first Finnish dramatic films’, Risto Orko’s Ja alla oli tulinen järvi (And Underneath Was a Fiery Lake) is being filmed in beautiful Vääksy, the cameras are ready to fire and then rolling. In between, we see documentary filmmaking in Germany, and footage from the ruins of the Suomi-Filmi studios destroyed in a fire. Finally, the documentary follows the filming of Finnish director Valentin Vaala’s Koskenlaskijan morsian (Lumberjack’s Bride), including footage of the dangerous rafting scene.

“Ensimmäistä suomalaista elokuvadraamaa”, Risto Orkon ohjaamaa Ja alla oli Tulinen järvi, kuvataan kauniissa Vääksyssä, kamerat ovat ampumakunnossa ja sitten ne pyörivät. Välillä käydään tekemässä dokumenttia Saksasta ja käväistään myös Suomi-Filmin tulipalossa tuhoutuneen Vironkadun studion raunioilla. Loppujaksossa seurataan Valentin Vaalan Koskenlaskijan morsiamen kuvauksia Peräpohjolassa, mm. vaarallista koskenlaskukohtausta.

still photo

SAMPO-ELOKUVAN KUVAUKSET
MAKING OF SAMPO

| Finland 1958 | Documentary | 9 min

In the summer of 1957, director Aleksandr Ptushko began the shoots for Satu Sammosta (Sampo), a film about the Finnish national epic, Kalevala. This documentary takes us from the lakes of Heinola to Seurasaari island, and finally to Kuusamo. The cliffs of the Black Sea act as the realm for the Mistress of the North, Louhi.

Kesällä 1957 alkavat Heinolan lähistöltä Aleksandr Ptushkon ohjaaman Kalevala-aiheisen elokuvan Satu Sammosta kuvaukset. Heinolan vesiltä siirrytään Seurasaareen ja myöhemmin Kuusamoon. Mustanmeren rantakalliot toimivat Pohjolan emännän Louhen valtakuntana.

still photo

ESIMAKUA KOTIMAISESTA FILMISYKSYSTÄ
FORETASTE OF FINNISH FILMS

Marja Mosander | Finland 1967 | Documentary | 11 min

An episode of the Tämä tähtäimessä (A Closer Look) series takes the viewer to the University of Helsinki, where Mikko Niskanen is directing, in typical temperamental fashion, his film Lapualaismorsian (Girl of Finland). In addition, entertainer Jukka Virtanen and director Juho Gartz are cutting Pähkähullu Suomi (Crazy Finland), and give the audience insight into the making of the film.

Mainostelevision Tämä tähtäimessä -sarjan ohjelmassa pistäydytään Helsingin yliopistolla, missä Mikko Niskanen ohjaa temperamenttiseen tyyliinsä Lapualaismorsian-elokuvaansa. Jukka Virtanen ja Juho Gartz leikkaavat Pähkähullu Suomi -elokuvaa ja avaavat katsojille elokuvan valmistusprosessia.

still photo

FILMI FILMISTÄ – SUOMALAINEN ELOKUVAKESÄ -71
FINNISH FILM SUMMER OF ’71

Mikko Harjanne | Finland 1971 | Documentary | 20 min

This Finnish commercial television program visits the Hirttämättömät (The Unhanged) film set. Director Spede Pasanen explains his process and expectations regarding success. Additionally, director Matti Kassila introduces his film Aatamin puvussa…ja vähän Eevankin (In Adam’s Dress and a Bit in Eve’s Too). Sitting at his editing table, Maunu Kurkvaara talks about the process and the themes of his film Kujanjuoksu (The Gauntlet).

Mainostelevision ohjelmassa vieraillaan mm. Hirttämättömät-elokuvan kuvauksissa. Spede Pasanen kertoo elokuvan työprosessista ja odotuksistaan yleisömenestyksen suhteen. Matti Kassila esittelee Aatamin puvussa… ja vähän Eevankin -elokuvaansa. Maunu Kurkvaara kertoo leikkauspöydän ääressä Kujanjuoksu-elokuvansa valmistamisesta ja sen tematiikasta.

still photo

TURHAPUROILMIÖ
TURHAPURO PHENOMENON

Heikki T. Partanen | Finland 1984 | Documentary | 15 min

In a rarely seen documentary, scholars and the makers of the Uuno Turhapuro films analyse Uuno’s character and the reasons for the film series’ popularity. In front of the make-up table, actor Vesa-Matti Loiri transforms into the popular character. Additionally, we see clips from the Uuno Turhapuro armeijan leivissä (Uuno Turhapuro in the Army) film shoot.

Harvoin nähdyssä dokumentissa Uuno Turhapuro -elokuvien tekijät ja tutkijat analysoivat Uunon hahmoa sekä elokuvasarjan suosion syitä. Vesa-Matti Loiri muuntautuu maskeerauspöydän ääressä katsojien suosikkihahmoksi. Lisäksi ohjelmassa nähdään otteita Uuno Turhapuro armeijan leivissä -elokuvan kuvauksista.

still photo

IHMISELON IHANUUS JA KURJUUS -KUVAUKSET
MAKING OF THE GLORY AND MISERY OF HUMAN LIFE

| Finland 1988 | Documentary | 5 min

This documentary shows Matti Kassila filming in the Finnish commercial television film hall, on Näsijärvi and in Vihti in the summer and early autumn of 1988. The shoot was handled by Kari Sohlberg, and the lead was played by the brilliant Lasse Pöysti.

Dokumentissa nähdään Matti Kassila kuvaamassa elokuvaa MTV:n filmihallissa, Näsijärvellä ja Vihdissä kesällä ja alkusyksystä 1988. Elokuvan kuvauksesta vastasi Kari Sohlberg ja pääosassa loisti Lasse Pöysti.

still photo

TALVISODAN KUVAUKSET KEURUULLA
MAKING OF THE WINTER WAR

Teuvo Mujo | Finland 1989 | Documentary | 15 min

In the winter of 1988–1989, Director Pekka Parikka shot a film based on author Antti Tuuri’s novel, Talvisota (The Winter War), in Keuruu. Luckily, the city of Keuruu had the forethought to preserve some of the events on film.

Pekka Parikka kuvasi talvella 1988–1989 Keuruulla Antti Tuurin romaaniin perustuvaa elokuvaa Talvisota. Keuruun kaupunki ymmärsi tallentaa kuvauksien vaiheita videolle.

Finnish Film Archive 2

T43 | 8.3. THU/TO 14:00 | NIAGARA | alk. / from 8 €
osta lippu
osta lippu

P83 | 9.3. FRI/PE 14:00 | NIAGARA | alk. / from 8 €

osta lippu
osta lippu
Language/kieli: Fin | Duration/kesto: 90 min

still photo

VANHAN VALTAUS
STUDENT DEMONSTRATION AT HELSINKI 1968

Peter von Bagh, Elina Katainen | Finland 1968 | Documentary | 8 min

The left student opposition occupied Helsinki’s old student house on 25 November, 1968. This event was part of the radicalisation of the European student movement sparked by the student riots of Paris. The students demanded democracy with Marxist symbols, and an ideological subversion of the student paper. This collage of images is the opposition’s view of the different stages of the occupation, narrated by film critic Sakari Toiviainen. Directed by Finnish film magazine Filmihullu’s editor Peter von Bagh and edited by art student Elina Katainen.

Vasemmistolainen opiskelijaoppositio valtasi Helsingin vanhan ylioppilastalon 25. marraskuuta 1968. Tapahtunut oli osa eurooppalaisen opiskelijaliikkeen radikalisoitumista, joka sai kipinänsä Pariisin ylioppilasmellakoista. Yliopistoon vaadittiin demokratiaa marxilaisin tunnuksin ja ylioppilaslehteen ideologista kumousta. Kuvakollaasi on opposition näkemys valtauksen vaiheista selostajanaan radikaali elokuvakriitikko Sakari Toiviainen. Filmihullu Peter von Bagh ohjasi ja kuvan leikkasi iskuun taideopiskelija Elina Katainen.

still photo

THE WHO SUOMESSA
THE WHO IN FINLAND

Timo Aarniala | Finland 1967 | Documentary | 14 min

The stirrings of the year of generational rebellion,1968, were already felt the previous year. One of the signs included British rock band The Who’s concert in the Helsinki Ice Hall on 30 April, 1967. In his short film,Timo Aarniala, a student from the School of Arts, Design and Architecture, captured the band’s visit at a point when the fierce rockers of the My Generation album had already adopted a long-haired hippie image.

Liikahdus kohti ikäpolvikapinan vuotta 1968 koettiin meillä jo vuotta aikaisemmin. Ennusmerkkeihin lukeutui brittiläisen rock-yhtye The Whon esiintyminen Helsingin jäähallissa 30.4.1967. Taideteollisen korkeakoulun opiskelija Timo Aarniala taltioi lyhytkuvaansa yhtyeen vierailun vaiheessa, jolloin My Generation -levyn rajut rokkarit olivat jo omaksuneet pitkätukkaisen hippi-imagon.

still photo

ELÄKÖÖN NUORUUS!
LONG LIVE YOUTH!

Jaakko Pakkasvirta | Finland 1968 | Fiction | 16 min

Postipankki bank, a pioneering Finnish finance company, and Filminor Oy, a herald of the new Finnish cinema, combined their forces in the 1960s and created a slew of visionary, custom-made films. Eläköön nuoruus! (Long Live Youth!) included trendy advice and encouragement for the post-war generation in the year of cultural revolution, 1968. Jim Pembroke’s Blues Section provided an emotional soundtrack.

Edistyksellinen finanssiyhtiö Postipankki ja uuden suomalaisen elokuvan airut Filminor Oy yhdistivät 1960-luvulla voimansa tuloksena joukko näkemyksellisiä tilauskuvia. Eläköön nuoruus! sisälsi trendikästä valistusta ja kannustusta sodanjälkeiselle supersukupolvelle kulttuurivallankumouksen hulluna vuonna 1968. Tunnetasoa pitää yllä Jim Pembroken tähdittämä Blues Section.

still photo

HUOMINEN ON SINUN
TOMORROW IS YOURS

Matti Oksa, Reino Hirviseppä | Finland 1966 | Fiction | 14 min

Author and songwriter Reino Hirviseppä seized on youth problems in 1966 with conservative attitudes but fresh images. In them, filmmaker Matti Oksa approached the rising youth culture. Some of Oksa’s cinematic gems include rocker Remu Aaltonen and The Creatures, as well as a popular student club performer, 16-yeard-old star Kirka Babitzin. The film’s sinful culmination is The Rolling Stones’ performance in Yyteri, Pori, which ended in chaos.

Kirjailija ja sanoittaja Reino Hirviseppä tarttui vuonna 1966 nuoriso-ongelmiin vanhoillisin asentein mutta tuoreilla kuvilla. Niissä elokuvaaja Matti Oksa pääsi nousevan nuorisokulttuurin iholle. Oksan kuvaamiin helmiin kuuluvat rokkari Remu Aaltonen ja The Creatures sekä opiskelijaklubien 16-vuotias keikkatähti Kirka Babitzin. Elokuvan synnillinen huippu oli The Rolling Stones -yhtyeen kaaokseen päättynyt esiintyminen Porissa Yyterin sannoilla.

still photo

ENNEN KUOLEMAA
NEAR DEATH

Elina Katainen | Finland 1967 | Fiction | 4 min

Visual Arts student Elina Katainen skillfully weaves together the psychology of Freud and the melancholy chords of Finnish mentality. The urge to live and die is made concrete, when the dedace ends with people escaping into the cities, the once thriving countryside becoming deserted. Summarised by a tango song, the national nostalgia later rose to its zenith in Peter von Bagh and Katainen’s classic television documentary Sinitaivas (Blue Skies).

Kamerataidetta opiskelut Elina Katainen kutoo taitavasti yhteen Freudin psykologian ja kansan sielusta kumpuavan mollisoinnun. Elämän ja kuoleman vietti konkretisoitui vuosikymmenen päättyessä maaltapakoon ja elinvoimaisen suomalaisen maaseudun autioitumiseen. Tangolaulun tiivistämä kansallinen nostalgia kohosi myöhemmin lakipisteeseensä Peter von Baghin ja Kataisen tv-dokumentin klassikossa Sinitaivas.

still photo

POCKPICKET ELI KATKELMIA HELSINKILÄISEN PORVARISNUOREN ELÄMÄSTÄ
POCKPICKET – RECOLLECTIONS OF A HELSINKI BOURGEOIS YOUTH

Peter von Bagh, Matti Salo | Finland 1968 | Fiction | 18 min

Peter von Bagh, Finnish film archive program director and the creative activist behind Filmihullu magazine, described his debut film as a reverse version and a commentary on Robert Bresson’s Pickpocket (1959). The film’s action manifests in the shabby philanthropist Sulevi Peltola, who slips money into people’s pockets without them knowing. Undoubtedly, it’s also a parody of the bourgeois lifestyle. Accompanying this benefactor’s fumbling steps on the rainy city streets are the Blues Section and composer Kaj Chydenius’ musical pathos.

Elokuva-arkiston ohjelmasuunnittelija ja Filmihullu-lehden luova aktivisti Peter von Bagh kuvaili esikoistaan käänteisversioksi ja kommentiksi Robert Bressonin elokuvalle Pickpocket (1959). Toiminta kanavoituu nukkavieruun hyväntekijään Sulevi Peltolaan, joka sujauttelee huomaamattomasti rahaa kaupunkilaisten taskuihin. Epäilemättä kysymyksessä on myös porvarillisen elämänmuodon parodia. Hyväntekijän haparoivia askelia sateisen pääkaupungin kaduilla tukee Blues Section ja Kaj Chydeniuksen musiikillinen paatos.

still photo

VENÄLÄINEN RULETTI
THE RUSSIAN ROULETTE

Jukka Pakaslahti | Finland, Czechoslovakia 1967 | Fiction | 13 min

Due to his untimely death, director Jukka Pakaslahti only left behind his student films and a few powerful short films. A merciful shot is a liberating decision in Pakaslahti’s road movie, where love and death play Russian roulette with a young man’s life.

Nuorena menehtynyt Jukka Pakaslahti ehti tehdä vain oppilastyönsä ja pari vaikuttavaa näytettä Suomi-Filmin lyhytkuvaosastolle. Armollinen laukaus on vapauttava päätös Pakaslahden road moviessa, jossa eros ja kuolema pelaavat venäläisen rulettinsa nuoren miehen elämällä.

still photo

ASFALTTILAMPAAT-TRAILERI
THE ASPHALT LAMBS – TRAILER

Mikko Niskanen, Juho Gartz | Finland 1968 | Fiction | 3 min

Directed by Mikko Niskanen, this romantic film received a matching trailer, edited by Juho Gartz. The trailer condensed the love song of its decade, composed by Kaj Chydenius and performed by Aulikki Oksanen, into pictures. Simultaneously, the lead actors Kirsti Wallasvaara and Eero Melasniemi interpreted their generation’s angst.

Mikko Niskasen ohjaama rakkauselokuva sai veroisensa Juho Gartzin leikkaaman trailerin. Siinä tiivistyi kuviksi Kaj Chydeniuksen säveltämä ja Aulikki Oksasen esittämä vuosikymmenensä rakkauslaulu. Samalla tarinan päänäyttelijät Kirsti Wallasvaara ja Eero Melasniemi tulkitsivat koettaviksi sukupolvensa angstiset henkäykset.

1918 – Tampere on Fire

P82 | 9.3. FRI/PE 12:00 | NIAGARA | alk. / from 8 €
osta lippu
osta lippu

L116 | 10.3. SAT/LA 14:00 | PLEVNA 6 | alk. / from 8 €

osta lippu
osta lippu
Language/kieli: Fin | Duration/kesto: 96 min

still photo

PYHÄ SOTA
HOLY WAR

Seppo Rustanius | Finland 1990 | Documentary | 15 min

The film decipits the attitude of the curch towards the civil war in 1918

Elokuva kirkon suhtautumisesta kansalaissotaan vuonna 1918

still photo

SUOMI JA TAMPERE 1918
FINLAND AND TAMPERE 1918

Risto Arkimies | Finland 1993 | Documentary | 32 min

Risto Arkimies’ documentary Suomi ja Tampere 1918 (Finland and Tampere 1918) is a moving depiction of Finland’s fateful spring of 1918. Do the memories from 75 years ago still sting? Veterans of the White and Red Guards recall their road to Tampere, the events that led to the surrender of Red Finland in April 1918: Vatiala, Messukylä and Kalevankangas, the area where the bloodiest battle of the Civil War took place. The road to the city centre was now open. Together with General Väinö Valve, around ten veterans, most of them over 90 years old, recall the spring of 1918. Professor Heikki Ylikangas acts as the historical expert of this documentary.

Risto Arkimiehen dokumentti Suomi ja Tampere 1918 on koskettava kuvaus Suomen kohtalon keväästä 1918. Kirvelevätkö 75 vuoden takaiset muistot yhä, kysyy Arkimiehen elokuva. Valkoisen armeijan ja punakaartin veteraanit kertovat tiestä Tampereelle, punaisen Tampereen antautumiseen johtaneista sotatapahtumista huhtikuussa 1918: Vatiala, Messukylä ja Kalevankangas, jossa käytiin kansalaissodan verisin taistelu. Tie Tampereen keskustaan oli nyt vapaa. Kymmenkunta veteraania, liki kaikki yli 90-vuotiaita, muistelevat jääkärikenraali Väinö Valveen johdolla kevättä 1918. Dokumentin historiallisena asiantuntijana on Heikki Ylikangas.

still photo

HILJA, PUNAISEN TYTTÖ
DAUGHTER OF SILENCE

Sini Järnström | Finland 2006 | Documentary | 12 min

A film about the Finnish Civil War from the viewpoint of Hilja Virtanen, born in 1904. Hilja’s father, Edward Raittinen, fought for the Reds. How has the war and keeping silent about it affected daughter of a Red guardsman?

Elokuva kertoo Suomen sisällissodasta vuonna 1904 syntyneen Hilja Virtasen näkökulmasta. Virtasen isä Edward Raittinen taisteli punakaartissa. Miten sota ja siitä vaikeneminen ovat vaikuttaneet punakaartilaisen tyttäreen?

still photo

TUNTEMATTOMAT. RAATIHUONEEN PUOLUSTAJAT
THE UKNOWN. DEFENDERS OF TAMPERE CITY HALL

Timo Malmi | Finland 2015 | Fiction | 37 min

The story of the women’s armed guard, who fought in the defining battle of the Civil War in Tampere.

Elokuva kertoo Suomen sisällissodan ratkaisutaistelussa mukana olleesta Tampereen naisten aseellisesta kaartista.

A Bad Scene

 

L123 | 10.3. SAT/LA 14:00 | NIAGARA | alk. / from 8 €
osta lippu
osta lippu
Language/kieli: Eng/Fin | Duration/kesto: 83 min

still photo

NISSAN PATROL
NISSAN PATROL

Katrin Maimik, Andres Maimik | Estonia 2018 | Fiction | 13 min

The main character of the film “Nissan Patrol” is art student Jane, who hitchhikes on a secluded road and is picked up by a manly SUV. The youngster behind the wheel misunderstands the girl’s carefree behaviour and suddenly turns into a narrow side road.

Elokuvan Nissan Patrol päähenkilönä on taideopiskelija Jane, joka liftaa syrjäisellä tiellä ja saa kyydin miehekkään katumaasturin kuljettajalta. Ratin takana oleva nuorukainen tulkitsee tytön huolettoman käytöksen väärin ja kääntää auton yhtäkkiä kapealle sivutielle.

still photo

VARAKEVAD
EARLY SPRING
VARHAISKEVÄT

Gustaf Boman Bränngård, Rain Tolk | Estonia 2018 | Fiction | 15 min

“Early Spring” focuses on 15-year-old Sander, who falls victim to a cruel prank by his schoolmates. The teenager finds it difficult to restore his relationships with his friends after the trauma.

Early Spring kertoo 15-vuotiaasta Sanderista, jolle koulutoverit tekevät julman pilan. Pilan aiheuttamasta traumasta johtuen Sanderin on vaikea korjata välejään ystäviinsä.

still photo

KOKKULEPE
AGREEMENT
SOPIMUS

Andres Maimik, Rain Tolk | Estonia 2018 | Fiction | 20 min

“Agreement” takes the viewer to the middle of the chaos of a film set. What can a director do when a small pretty girl turns into the most capricious diva? The chains of manipulation reach far and wide.

Agreement vie katsojan keskelle elokuvan kaoottisia kuvauksia. Mitä ohjaaja voi tehdä, kun nuori kaunis tyttö muuttuu oikukkaaksi diivaksi? Manipuloinnin verkko ulottuu kauas.

still photo

NÕIUTUD
BEWITCHED
LUMOTTU

Maria Avdjushko | Estonia 2018 | Fiction | 21 min

“Bewitched”, talks about middle-aged Rainar, who discovers on a family outing that they have left behind their food. Wandering in the forest, he stumbles upon mysterious Liina, who slowly bewitches him.

Bewitched on tarina keski-ikäisestä Rainarista, joka huomaa retkellä, että eväät ovat jääneet kotiin. Metsässä kulkiessaan Rainar kohtaa oudon Liinan, joka vähitellen lumoaa hänet.

still photo

JÕULUMÜSTEERIUM
CHRISTMAS MYSTERY
JOULUMYSTEERI

Katrin Maimik, Andres Maimik | Estonia 2018 | Fiction | 16 min

“Christmas Mystery” talks about student Jass, who makes extra money by playing Santa Claus. Behind one door, however, a lonely woman awaits him, who pulls him into weird role plays the polite youngster cannot say “no” to.

Christmas Mystery kertoo Jassista, joka tienaa hiukan lisärahaa joulupukkikeikoilla. Erään oven takana odottaa kuitenkin yksinäinen nainen, joka vetää Jassin mukaan kummallisiin roolileikkeihin, joista kohtelias nuorukainen ei osaa kieltäytyä.

 

AVEK-30 years 1

 

K19 | 7.3. WED/KE 18:00 | NIAGARA | alk. / from 8 €
osta lippu
osta lippu

P86 | 9.3. FRI/PE 20:00 | NIAGARA | alk. / from 8 €

osta lippu
osta lippu
Language/kieli: Fin | Duration/kesto: 95 min

still photo

Q

Milja Viita | Finland 2016 | | 7 min

The artist’s firstborn son transformed, in the blink of an eye, into a young man. Q is a conceptual film about forces that change the world. Q takes us to the end of the worlds, the depths of the ocean and to the ruins of Atlantis. Q’s destruction is the road to new growth — it is the only promise of continuity and the emergence of new nations. Q is shot on 16 mm film whose surface has been hand-coloured. But what or who is Q?

Taiteilijan esikoinen muuttui silmänräpäyksessä pikkupojasta nuoreksi mieheksi. Q on käsitteellinen elokuva maailmaa hallitsevista muutoksen voimista. Q vie meidät maailmojen loppuun, meren syvyyksiin ja luhistuvan Atlantiksen raunioille. Q:n tuho on tie kasvuun – se on ainoa lupaus jatkuvuudesta ja uusien kansojen synnystä. Elokuva on kuvattu 16mm filmille, minkä jälkeen sen pinta on käsin maalattu. Mutta mikä tai kuka on Q?

still photo

STILLEBEN

Marikki Hakola | Finland 1989 | | 6 min

This video work is based on letters written by Franz Kafka to his beloved Milena. The central themes of the piece are distance, longing and memories. The layered imagery relies on the collective memories of the viewer. The starting point for this is master composer Kaija Saariaho’s radiophonic work Stilleben.

Videoteos pohjautuu Franz Kafkan rakastetulleen Milenalle kirjoittamiin kirjeisiin. Teoksen keskeisiä teemoja ovat välimatka, kaipaus ja muistot. Kerroksellinen kuvakieli luottaa katsojien kollektiiviseen muistiin. Sen lähtökohtana on Kaija Saariahon radiofoninen sävelteos Stilleben.

still photo

WANTED

Milla Moilanen | Finland 1998 | Animation | 11 min

WANTED is based on the archival materials of the Uppsala Institute for racial biology (Uppsala University, Sweden). Today – in this very building – research into genetic manipulation is being conducted by dissecting DNA. WANTED animation deals with people’s classification based on outward appearance. The subject matter is indeed a timely one, nowadays masked behind the cover of technology as it is. Does modern genetic manipulation justify the previous century’s racial research? Wanted was one of the five nominees for the European Short Film Academy Award 1999.

WANTED perustuu arkistomateriaaliin Uppsalan yliopistolliselta rotubiologian laitokselta. Tänään tässä samassa rakennuksessa tutkitaan DNA-erotteluun perustuvaa geenimanipulaatiota. Animaatio käsittelee ihmisten luokittelua heidän ulkomuotonsa mukaan. Aihe on ajankohtainen, sillä nykyään se naamioidaan teknologiaksi. Oikeuttaako moderni geenimanipulaatio edellisen vuosisadan rasistisen tutkimuksen?

still photo

TÄNÄÄN
TODAY

Eija-Liisa Ahtila | Finland 1996 | Fiction | 10 min

The film consists of three short polemical episodes. The subject matter in the episodes is the relationship between father and daughter.

Elokuva koostuu kolmesta lyhyestä polemisesta episodista, joiden aihe on isän ja tyttären väliset suhteet.

still photo

ZOO

Salla Tykkä | Finland 2006 | | 12 min

A woman photographs zoo cages. The animals stare back, following her with their eyes. The voyeur and the object change places. The woman plunges into deep water where a game of violent underwater rugby is taking place. She returns to the surface to breathe, but the stares and the camera’s viewfinder block her escape route. In desperation, she makes an extreme decision.

Nainen valokuvaa eläintarhan aitauksia. Eläimet tuijottavat takaisin, suoraan häntä kohti, seuraten häntä häntä katseillaan. Katsoja ja katsomisen kohde vaihtavat paikkojaan. Nainen uppoaa syvään veteen. Pinnan alla on käynnissä väkivaltainen vedenalainen rugby-ottelu. Hän nousee pintaa hengittääkseen, muuta eläinten tuijottavat katseet ja kameran etsin tukkivat hänen pakoreittinsä. Epätoivoisena hän tekee äärimmäisen päätöksen.

still photo

IHMELLINEN VIESTI TOISELTA TÄHDELTÄ
A WONDROUS MESSAGE FROM ANOTHER STAR

Veli Granö | Finland 1999 | Documentary | 30 min

A documentary about Paavo Rahkonen, a man who wanted to travel to space.

Dokumenttielokuva Paavo Rahkosesta, miehestä, joka halusi matkustaa avaruuteen.

still photo

ARKHIPELAGOS (NAVIGATING THE TIDES OF TIME)

IC-98 | Finland 2013 | | 20 min

In the aftermath of a future catastrophe, survivors try to navigate where no geographical reference points remain, only time and weather reign. In ‘Arkhipelagos (Navigating the Tides of Time)’, the material debris present in the classical riverside building of our 2011 work ‘A View from the Other Side’ has broken free from the spatiotemporal gravity of history. What remains is open water and rafts built from the debris – the remains of a sunken world. The rafts no longer navigate the treacherous waters of the archipelago – they are the archipelago, a loose community without roots. The rafts create temporary groups, gravitating towards each other only to part again, carried by the winds and currents. If we look at this scene in the framework of Oikoumene (2012), the same rafts could just as well be sailing in the Mediterranean, off the Australian coast, in the Caribbean – aiming for the Promised Land. Climate, economy, social and political struggle – these are all present in this reimagining of the Raft of Medusa, simple at first glance but complex in its references.

Tulevaisuuden katastrofin jälkimaininkeihin sijoittuvassa teoksessa eloonjääneet suunnistavat vailla maantieteellisiä kiinnekohtia maailmassa, jossa vain aika ja vesi hallitsevat maisemaa. Arkhipelagos (Navigating the Tides of Time) esittää maiseman, jossa teoksessa Näkymä vastarannalta kuvatun jokivarren pylväikkökäytävän rauniokasat ovat huuhtoutuneet ulos historian tasaisesta virrasta. Jäljelle on jäänyt avovettä ja raunioiden jäänteistä rakennettuja lauttoja, jotka suunnistavat uuden Okeanoksen vaarallisilla vuorovesillä – niistä on tullut itse saaristo, arkkipelagi, irtonainen yhteisö vailla juuria. Lautat muodostavat väliaikaisia ryhmittymiä, kunnes tuulet ja virtaukset jälleen erottavat ne. Teoksen lautat voisivat yhtä hyvin seilata Välimerta, Australian rannikkoa tai Karibiaa – suuntanaan Luvattu maa. Ilmasto, talous, sosiaaliset ja poliittiset ponnistelut ovat läsnä tässä Meduusan lautan jäämistössä, joka ensisilmäyksellä näyttäytyy yksinkertaisena, mutta joka viittauksena on varsin monisyinen.

 

AVEK-30 Years 2

 

T47 | 8.3. THU/TO 22:00 | NIAGARA | alk. / from 8 €
osta lippu
osta lippu

L124 | 10.3. SAT/LA 16:00 | NIAGARA | alk. / from 8 €

osta lippu
osta lippu
Language/kieli: | Duration/kesto: 94 min

still photo

KAMARIHAIKARA
THE CHAMBER STORK

Katariina Lillqvist | Finland 1993 | Animation | 9 min

The second part of the Kafka trilogy. A shabby bukinist returns home to the engine room of a lift in the evening, only to find an ernomous humming egg in his table.

Kafka-trilogian toinen osa. Nukkavieru bukinisti saapuu illansuussa kotiinsa, hissin konehuoneeseen, ja löytää pöydältään suunnattoman, humisevan munan.

still photo

KALA
FISH

Jonathan Davies | Finland 2002 | Fiction | 12 min

Hungry and desperate life in a fishbowl leads Fish to his destiny. He floats over the bustling streets of Helsinki, and his Owner is not feeding him properly. In order to survive, Fish looks to the opposite house, maybe for help, but mainly for the Girl. As life doesn’t get any better, Fish tires to free himself from agony.

Nälkäinen elämä lasipurkissa johdattaa Kalan kohtalonsa määränpäähän. Kallion kaupungin kattojen yllä uiskentelee Kala, jonka ruokahuollosta Omistajaa ei voi kehua. Kalan hurjassa taistelussa elämänsä puolesta on osallisena näkymä vastapäisen talon asukkaiden elämään ja vuodenaikojen vaihtelu.

still photo

ERÄÄN HYÖNTEISEN TUHO
THE DEATH OF AN INSECT

Hannes Vartiainen, Pekka Veikkolainen | Finland 2010 | Animation | 7 min

In a lifeless urban landscape where time itself has stopped its crawl, a mad ballet is commencing and a newly-hatched butterfly is about to die.

Tyhjässä kaupunkimaisemassa, jossa itse aika näyttää pysähtyneen, suuret tanssiaiset alkavat ja juuri kuoriutunut perhonen kohtaa tuhonsa.

still photo

P(L)AIN TRUTH

Ilppo Pohjola | Finland 1993 | Fiction | 15 min

Ilppo Pohjola´s (b. 1957) film tells the story of a transgender male and her transformation from a biological woman into a biological man. P(l)ain Truth is a short masterpiece, an exciting tour de force. The excellent shots and tensely effective musical background convey an atmosphere of pain and have the audience glued to their seats for a quarter of an hour. Special Prize in International Competition and Main Prize in Finnish Competition at Tampere 1993.

Rudin tarina on kuvaus transsukupuolisesta ihmisestä, miehestä, joka syntyi naisen ruumiiseen. Ilppo Pohjolan (s. 1957) lyhyt mestariteos ja huimaava taidonnäyte, jonka upeat kuvat ja ladatun tehokas äänimaailma välittävät kipeän tunnelman ja naulitsevat katsojan varttitunniksi. Kansainvälisen kilpailun erikoispalkinto ja kotimaisen kilpailun pääpalkinto Tampereella 1993.

still photo

KAUKANA
FAR AWAY

Juha Rosma | Finland 1996 | Fiction | 11 min

A film based on a true story about a Finnish boxing tram and their trip to Moscow in the spring of 1955

Tositapahtumiin perustuva elokuva Suomen nyrkkeilymaajoukkueen matkasta Moskovaan keväällä 1955

still photo

JÄRVI
THE LAKE

Maarit Lalli | Finland 2006 | Fiction | 10 min

In the dead of summer night, siblings are after a catch on a lake.

Sisarukset järvellä kesäyön sydänhetkellä saaliin perässä.

still photo

TINO

Tahvo Hirvonen | Finland 1994 | Documentary | 30 min

The film looks at the world of Tino, a punk rocker from Helsinki, fire-eater and hired man.

Elokuva tutkii 30-vuotiaan helsinkiläisen punkkarin, tulennielijän ja rengin Tinon maailmankuvaa.

 

Canon of Short Film – Oscar Winners

 

P84 | 9.3. FRI/PE 16:00 | NIAGARA | alk. / from 8 €
osta lippu
osta lippu

L127 | 10.3. SAT/LA 22:00 | NIAGARA | alk. / from 8 €

osta lippu
osta lippu
Language/kieli: Eng | Duration/kesto: 80 min

still photo

DISNEY: FÜHRER´S FACE
FÜHRERIN KASVOT

Jack Kinney | United States 1943 | Animation | 7 min

From 1936 to 1961, Walt Disney produced 128 short Donald Duck animations. Jack Kinney’s (1909–1992) Der Fuehrer’s Face is the tenth Oscar winning Disney animation. It is also the only Donald Duck animation to win an Oscar, in 1942. Over the decades, the film has gained a mythical cult reputation, perhaps because it has seldom been seen. But during the wartime, this propaganda animation was one of Disney’s most popular. It was subtitled into many European languages, and resistance movements smuggled it across borders, which enraged the Nazi high command. In the film, Donald has a nightmare, where he works in an weapons factory in Nazi Germany.

Walt Disney tuotti vuosina 1936-1961 kaikkiaan 128 lyhyttä Aku Ankka -animaatiota. Jack Kinneyn (1909-1992) Fúhrerin kasvot on kymmenes Oscarin voittanut Disney -animaatio. Se on ainoa Oscarin 1942 voittanut Aku Ankka -animaatio. Se on saavuttanut myyttisen kulttimaineen ehkä siksi, että se oli nähtävissä vuosikymmenet perin harvoin, jos ollenkaan. Mutta sotavuosina tämä propaganda-animaatio oli Disneyn elokuvien suosituimpia. Se käännettiin useille Euroopan kielille ja vastarintaliikkeet hoitivat sen salakuljetuksen, mikä raivostutti natsien ylintä johtoa. Aku näkee painajaisunta, jossa hän työskentelee natsi-Saksan ammustehtaassa…

still photo

VAN GOGH

Alain Resnais | France 1948 | Animation | 20 min

Alan Resnais’ (1922–2014) professional film career began in 1948 with profound short films about art, produced by Pierre Braunberger. His breakthrough came with his first film, Van Gogh, which instantly won the short film Oscar in 1949. It is an excellent attempt to create a new world by using Vincent van Gogh’s paintings in chronological order. The art and the texts from letters and diaries convey an authentic portrait of Van Gogh’s life and delve into the artist’s inner world.

Alain Resnaisin (1922-2014) ammattimainen elokuvaura alkoi vuonna 1948 syvällisillä lyhytelokuvilla taiteesta, tuottajana Pierre Braunberger. Läpimurto oli ensimmäinen elokuva Van Gogh, joka voitti oitis lyhytelokuvien Oscarin 1949. Se on oivallinen yritys luoda uudenlainen maailma käyttäen Vincent van Goghin maaluksia kronologisessa järjestyksessä. Taideteokset sekä kirjeiden ja päiväkirjojen tekstit välittävät aidon kuvan van Goghin elämänvaiheista ja paneutuvat taiteilijan sisäiseen maailmaan.

still photo

FRANK FILM
FRANKIN ELOKUVA

Caroline Mouris, Frank Mouris | United States 1973 | Animation | 9 min

Frank Mouris’ (born 1944) debut animation is an intimate and hilarious autobiography. It includes 11 592 rapidly flashing collage images of the filmmaker and the United States. A visually clever and insightful animation, flavoured with ironically suggestive and casual monologue. Frank film did not make it into the Tampere Film Festival 1973 competition series, but then things started happening: first the Annecy Film Festival Grand Prix and then an Oscar in 1973.

Frank Mourisin (s. 1944) esikoisanimaatio on intiimi ja hilpeä omaelämäkerta. Se sisältää 11 592 tiuhaan toisiaan seuraavaa kollaasikuvaa sekä elokuvan tekijästä että Yhdysvalloista. Visuaalisesti nokkela ja oivaltava animaatio höystettynä ironisen kaksimielisellä ja rennolla monologilla. Frankin elokuva ei yltänyt Tampereen elokuvajuhlien 1973 kilpailusarjaan, mutta sitten rävähti: ensin Annecyn Grand Prix ja sen päälle animaatioiden Oscar 1973.

Print courtesy of the Academy Film Archive

still photo

CRAC

Frédéric Back | Canada 1981 | Animation | 15 min

Frédéric Back’s (1924–2013) first Oscar-winning animation, a thrilling masterpiece. A rocking chair is part of a Quebecois family’s life. It breaks, is repaired, then breaks again, until it’s finally abandoned in the snow. From there, it is saved and becomes the seat for a caretaker of the Museum of Modern Art, and and object of interest for children. But when night comes, the rocking chair begins to reminisce, and the scenes from its past come to life in the darkness of the museum. Oscar for Best Animated Short Film in 1981.

Frédéric Backin (1924-2013) ensimmäinen Oscarin voittanut animaatio, sykähdyttävä mestariteos. Keinutuoli on osa quebeciläisen perheen elämää. Se rikkoutuu, korjataan, rikkoutuu taas, ja lopulta se hylätään hankeen. Sieltä se pelastetaan ja siitä tulee Nykytaiteen Museon vahtimestarin istuin sekä lasten kiinnostuksen kohde. Mutta kun yö koittaa, keinutuoli alkaa muistella menneisyyttään, ja nämä kohtaukset syttyvät elämään museon pimeydessä. Animaatioiden Oscar 1981.

Radio canada

still photo

THE WRONG TROUSERS
VÄÄRÄT HOUSUT

Nick Park | United Kingdom 1993 | Animation | 29 min

Nick Park’s (born 1958) second Oscar-winning animation. An unbelievably funny and inspired half an hour crime thriller. When inventor Wallace acquires a mysterious tenant, a penguin, his dog Gromit immediately senses trouble ahead. The fireworks begin with automatic Techno-Trousers that Wallace buys for Gromit to avoid having to walk him. The Wrong Trousers provides hilarity, thrilling chase sequences and haunting suspense. It is film history’s most action-packed clay animation. The animation won the Oscar for Best Animated Short Film in 1993 and the Tampere Film Festival Grand Prix in 1994

Nick Parkin (s. 1958) toinen Oscarin voittanut animaatio. Hillittömän hauska ja nerokas puolituntinen rikosjännäri. Kun keksijä Wallace hankkii salaperäisen vuokralaisen pingviiniin, niin hänen koiransa Gromit aavistaa oitis ikävyyksiä. Ilotulitus alkaa automaattisista teknohousuista, jotka Wallace ostaa Gromitille, jotta säästyisi ulkoiluttamisen riesalta. Väärät housut tarjoaa hauskuutta, huikeita takaa-ajoja ja piinaavaa jännitystä. Se on elokuvahistorian vauhdikkain muovailuvaha-animaatio. Animaatioiden Oscar 1993 ja Tampereen elokuvajuhlien Grand Prix 1994.