“Maailman paras elokuva”, totesi Charles Chaplin elokuvasta Ajomies, joka esitetään Tuomiokirkossa perjantaina 6. maaliskuuta kello 19. Musiikin elokuvaan improvisoi urkuri Esa Toivola.

Victor Sjöströmin ikoninen elokuvasovitus sai ensi-iltansa vuonna 1921. Selma Lagerlöfin teokseen perustuva elokuva kertoo juoposta David Holmista, joka nimitetään Kuoleman vaunujen kuljettajaksi. Sjöströmin Ajomies oli mullistava ja aikaansa edellä sekä teknisesti että tarinankerronnallisesti. Sjöström inspiroitui romaanin muutoksen ja moraalin teemoista, yliluonnollisista elementeistä sekä monisyisestä narratiivisesta rakenteesta, ja hyödynsi filmatisoinnissaan monimutkaisia takaumia, ristikuvia sekä kaksois- ja kolmoisvalotuksia. Ajomies on pitkään sijoitettu kansainvälisen elokuvakaanonin ylimmille portaille.

Musiikin elokuvaan loihtii urkuri Esa Toivola, joka on tulevasta projektista innoissaan: “Elokuva on sopivan salaperäinen ja symbolistinen, aivan kuten Tuomiokirkon taideteokset! Musiikin tekemisen kannalta elokuvassa kiehtovat kohtaukset, jotka sijoittuvat hautausmaalle, sekä Ajomiehen synkkä hahmo. Tuomiokirkon uruista löytyy myös tummia sävyjä, kontrastina viime vuoden hilpeälle Murtovarkaus-elokuvalle. Kirkollista teemaakin elokuvasta löytyy, ja pääsen hyödyntämään tuttuakin tutumpia hengellisiä sävelmiä.”

Vaikka Toivola on katsonut elokuvan useaan kertaan ja hahmotellut musiikillisia vastineita, lopullinen esitys on yllätys – myös esiintyjälle itselleen.

Ajomies

 

| 6.3. FRI/PE 19:00 | TUOMIOKIRKKO | alk. / from Language/kieli: Eng | Duration/kesto: 107 min

still photo

KÖRKARLEN
THE PHANTOM CARRIAGE
AJOMIES

Victor Sjöström | Sweden 1921 | Fiction | 107 min

Victor Sjöström’s iconic film adaptation of Selma Lagerlöf’s Thy Soul Shall Bear Witness! concerns the incorrigible drunkard David Holm, appointed as the driver of Death’s carriage early on in the film. The Phantom Carriage was advanced and ground-breaking in both technical and narrative terms. Sjöström, inspired by the novel’s themes of conversion and morality, its supernatural elements and its complex narrative structure, created a filmic version with complicated flashbacks, dissolves and double and triple exposures. The acting provided by Victor Sjöström, Hilda Borgström and Astrid Holm, incredibly realistic for the time, contributed to the captivating end result. The Phantom Carriage has long been placed in the upper echelons of the international film canon, and is considered one of the central works from the golden age of Swedish cinema, which began in 1917 with Sjöström’s A Man There Was and ended with Mauritz Stiller’s The Saga of Gösta Berling, featuring Greta Garbo.

Victor Sjöströmin ikoninen elokuvasovitus Selma Lagerlöfin Ajomiehestä käsittelee parantumatonta juoppoa David Holmia, joka nimitetään Kuoleman vaunujen kuljettajaksi elokuvan alussa. Sjöströmin Ajomies oli mullistava ja aikaansa edellä sekä teknisesti että tarinankerronnallisesti. Sjöström inspiroitui romaanin muutoksen ja moraalin teemoista, yliluonnollisista elementeistä sekä monisyisestä narratiivisesta rakenteesta, ja hyödynsi filmatisoinnissaan monimutkaisia takaumia, ristikuvia sekä kaksois- ja kolmoisvalotuksia. Victor Sjöströmin, Hilda Borgströmin ja Astrid Holmin näyttely on ajalleen uskomattoman realistista ja on osaltaan luomassa lopputuloksen vangitsevuutta. Ajomies on pitkään sijoitettu kansainvälisen elokuvakaanonin ylimmille portaille. Se on yksi keskeisimpiä töitä ruotsalaisen elokuvan kultakaudelta, joka alkoi vuonna 1917 Sjöströmin Terje Vigenistä ja päättyi Mauritz Stillerin Gösta Berlingin taru, jota Greta Garbo tähdittää.