Carte blanche: Anna Eriksson
P77 | 8.3. FRI/PE 16:00 | PLEVNA 6 | alk. / from 9 €
L117 | 9.3. SAT/LA 16:00 | PLEVNA 6 | alk. / from 9 €
Language/kieli: Eng | Duration/kesto: 74 min

MESHES OF THE AFTERNOON
ILTAPÄIVÄN KUDELMA
Maya Deren | United States 1943 | Experimental, Fiction | 14 min
Meshes of the Afternoon’s dream-like mise-en-scne, illogical narrative trajectory, fluid movement and ambient soundtrack invite a type of contemplative, perhaps even transcendental, involvement for the spectator. The film is constructed from a myriad of eyeline matches and mismatches. The use of extreme angles to imply one character looking down on the dreamer, a type of spider’s point of view, foreshadows the dreamer’s death.
Teoksen unenomainen lavastus, epälooginen kerronnan kaari, jouheva liike ja tarinaa mukaileva ääniraita luovat katsojalle pohdiskelevan, ehkäpä jopa transsendentaalisen elokuvakokemuksen. Teos hyödyntää vaihtelevia katselinjoja, ja sen liioitellut kamerakulmat antavat ymmärtää, että hahmo katselee nukkujaa ylhäältä alaspäin, kuin kärpänen katossa. Nämä kuvakulmat enteilevät uneksijan kuolemaa.

SCORPIO RISING
SKORPIONIN MERKKI
Kenneth Anger | United States 1972 | Experimental, Fiction | 28 min
A gang of Nazi bikers prepares for a race as sexual, sadistic, and occult images are cut together.
Natsiaatetta kannattava pyöräjengi valmistautuu kilpa-ajoihin. Filmimateriaalin joukkoon sekoittuu seksuaalisia, sadistisia ja okkultistisia kuvia.

THE AMPUTEE
AMPUTOITU
David Lynch | United States 1974 | Fiction | 9 min
A double leg amputated woman sits and writes a long meandering letter while her ineffective nurse attempts to attend to her stumps.
Nainen, jonka molemmat jalat on amputoitu, istuu kirjoittamassa pitkää ja polveilevaa kirjettä samalla, kun hänen taitamaton hoitajansa yrittää huolehtia hänen reidentyngistään.

SAUTE MA VILLE
BLOW UP MY TOWN
RÄJÄYTÄ KAUPUNKINI
Chantal Akerman | Belgium 1968 | Fiction | 13 min
Suburbs of Brussels: a young lady in her apartment’s kitchen mops the floors, polishes her shoes, dances, cooks, drinks wine, then she duct-tapes the door, opens the gas and blows everything up – humming all along.
Brysselin lähiössä nuori nainen pyyhkii keittiönsä lattiaa, kiillottaa kenkiään, tanssii, kokkaa, juo viiniä, teippaa sitten oven umpeen, avaa kaasuhanan ja räjäyttää ilmaan koko helahoidon – hyräillen taukoamatta.

TURBULENT
TURBULENSSI
Shirin Neshat | United States 1998 | Experimental, Fiction | 10 min
First of a series of Neshat’s films exploring issues of gender in relation to the social structure of Islamic Iran. Turbulent’s main focus is the absence of women in relation to music in the public space. This film takes the form of a musical duel between a male singer, performing a passionate love song with words, by the great Thirteenth century mystic Rumi, (original voice of renowned Iranian singer Shahram Nazeri,) and Sussan Deyhim, the female singer delivering her own eclectic composition.
Neshat’n elokuvasarjan ensimmäinen teos pohtii sukupuolen suhdetta islamilaisen Iranin sosiaalisiin rakenteisiin ja tarkastelee sitä, millainen rooli naisilla on julkisesti esitetyssä musiikissa. Elokuva on musiikillinen kaksinkamppailu kahden laulajan välillä: mieslaulaja esittää tunteikkaan rakkauslaulun, jonka sanat on lainattu 1200-luvulla eläneeltä mystikolta, Rumilta (kuuluisa iranilainen laulaja Shahram Nazeri), ja naislaulaja (Sussan Deyhim) esittää oman eklektisen sävellyksensä.
Courtesy of the artist and Gladstone Gallery, New York and Brussels