AV-arkki: Y2K

AV-arkin kuratoima näytös korostaa hurmaavia lyhytelokuvia 2000-luvun vaihteesta.

Kieli: Englanti, suomi Kesto: 57 min Ikäraja: 16+

  • kalenteri-ikoni Pe 7.3.

  • kelloikoni 18:00

  • karttaikoni Arthouse Cinema Niagara

  • 12,50

  • FR66

  • Osta lippu

AV-arkin näytös Y2K singauttaa katsojat ajassa taaksepäin odotettuun ja pelättyyn vuosituhannen vaihteeseen.

Y2K tulee englanninkielen ilmaisusta “Year 2 Kilo”, jolla tarkoitetaan vuotta 2000. Lyhenteellä viitattiin alunperin niin kutsuttuun Y2K ongelmaan, eli ongelmiin, joita vuosituhannen vaihtumisen ennakoitiin aiheuttavan tietotekniikassa. Ongelmien povailtiin johtavan maailmanlaajuiseen tietoverkkojen romahdukseen ja yleiseen sekasortoon, jopa maailmanloppuun varauduttiin.

Y2K-näytöksen teokset ovat kaikki valmistuneet vuosituhannen vaihteen tiimoilla. Nykypäivän perspektiivistä teoksiin on tiivistynyt kiehtovaa ajankuvaa, sekä väreilyä tulevaisuuden esimuodoista.

Näytös pärähtää käyntiin Salla Tykän klassikkoteoksella Power, joka on ysärin girl poweria kaikesta “tyttömäisyydestä” riisuttuna – isälle omistetussa teoksessa nuori nainen nyrkkeilee paidatta isoa miestä vastaan. Helena Östin hyväntuulisessa teoksessa People I know in their favourite clothes ihmiset esittelevät lempivaatteitaan kameralle. Teos on kuin nykyisten sosiaalisen median alustoille jaettavien päivän asu -videoiden sympaattinen esiaste. Erkka Nissisen Helsinki 2000 -teoksessa kaksi nuorukaista käyvät vakavamielisiä keskusteluja yksityisasunnoissa ja Helsingin kaduilla, kaikkea kuitenkin sävyttää Nissiselle tyypillinen outoutus. Petra Lindholmin hilpeässä teoksessa Pop-God dokumentoidaan pop-tähdeksi pyrkivän muusikon yritystä kuvata itse itselleen musiikkivideo videokameraa ja jalustaa hyödyntäen. Näytöksen viimeinen teos, Ilppo Pohjolan voimakas Routemaster kiihdyttää kohti seuraavaa vuosituhatta, jossa kierroksia ottavat niin moottorit kuin aika. Ihminen ei pysy kyydissä kuskina eikä pelkääjän paikalla.

Avreno Heikka
AV-arkki

Av-arkki logo.
  • Power

    Ohjaaja: Salla Tykkä
    Tuotantomaa: Suomi
    Vuosi: 1999
    Genre: Kokeellinen, Fiktio
    Kesto: 4 min

    Nuori paidaton nainen ja isokokoinen mies nyrkkeilevät. Meneillään on unenomainen kohtaus, jonka äänimaailma pian rikkoo ja palauttaa tilanteen todellisuuteen. Teos on kannanotto yhteiskuntamme valtarakenteisiin mutta sen voi myös nähdä symbolisena taisteluna elämän puolesta.

  • People I Know in Their Favourite Clothes

    Ohjaaja: Helena Öst
    Tuotantomaa: Suomi
    Vuosi: 1999
    Genre: Kokeellinen, Dokumentti
    Kesto: 18 min

    Kuvaan tuntemiani ihmisiä, kun he näyttävät minulle – ja teille – mielivaatteensa.

  • Helsinki 2000

    Ohjaaja: Erkka Nissinen
    Tuotantomaa: Suomi
    Vuosi: 2000
    Genre: Kokeellinen, Fiktio
    Kesto: 13 min

    Kahden nuorukaisen keskustelu.

  • Pop-God

    Ohjaaja: Petra Lindholm
    Tuotantomaa: Suomi
    Vuosi: 2000
    Genre: Kokeellinen, Fiktio
    Kesto: 5 min

    Mies haluaa poptähdeksi. Tullakseen sellaiseksi hän katsoo tarvitsevansa musiikkivideon. Hän päättää kuvata sen omin voimin.

  • Routemaster

    Ohjaaja: Ilppo Pohjola
    Tuotantomaa: Suomi
    Vuosi: 2000
    Genre: Kokeellinen, Fiktio
    Kesto: 17 min
    Ikäraja:

    Routemaster on rytmisesti jäsennetystä toistosta muodostuva montaasi, jonka abstrakti liike voimistuu tiheydeltään ja taajuudeltaan. Elokuva pohjaa kahden vastakkaisen materiaalin yhdistelyyn. Yhtäällä ovat mustavalkoiset, loputtomasti kiihtyvät ja rytmisesti vaihtelevat kuvat kilpa-autojen järkkymättömästä etenemisestä. Toisaalla ovat värikkäät, äärimmilleen hidastetut kuvat tuulessa hulmuavasta ruutulipusta. Kiihtyvä nopeus, lisääntyvä abstraktius ja kuvien mosaiikkimainen toistuminen johtavat manipuloituihin mutta realistisiin kuviin törmäystesteissä käytetyistä ihmisvartaloista. Lopulta jäljelle jää vain mustavalkoinen nopeuden välke, mosaiikin kieppuva syke, ihmiskehon yksityiskohdat ja intensiivinen ääniraita. Routemaster muistuttaa ominaisuuksiltaan elävää musiikkia.