Sabogal-elokuvan nimihahmo on ihmisoikeusasianajaja maassa, missä poliittinen väkivalta on arkipäivää.

Kolumbiaan sijoittuva pitkä animaatio aloittaa kertomuksen siitä päivästä, kun Fernando Sabogal on vaimonsa Marcelan kanssa lähdössä pitkälle matkalle. Ei maanpakoon, ei lopullisesti, mutta päätös on silti syntynyt työn stressaavuuden ja monien uhkausten seurauksena.

Matka kuitenkin katkeaa alkuunsa, kun radiossa kerrotaan Kolumbiaa vuonna 1999 ravistanut uutinen: rakastettu ja arvostettu toimittaja, koomikko ja rauhanneuvottelija Jaime Garzón on ammuttu kuoliaaksi. Sabogal päättää jäädä Kolumbiaan ja ottaa edustaakseen Garzónin omaisia. Tästä päivästä alkaa tutkimustyön, oikeustaisteluiden, suorien ja epäsuorien uhkailuiden, vakoilun sekä asianajajan henkilökohtaisen elämän murenemisen täyttämät vuodet.

Juan José Lozanon ja Sergio Mejian ohjaama elokuva on poliittinen trilleri, joka ei ainoastaan perustu historiallisiin tositapahtumiin, vaan on myös sijoitettu niihin. Siinä käytetään oikeaa kuvamateriaalia yhdistettynä eri tekniikoilla toteutettuun animaatioon. Näin saadaan muun muassa aikaiseksi kohtaus, missä Sabogal on animaationa sijoitettu keskelle oikeastikin tapahtunutta oikeuden istuntoa. Lopputulos on kiehtova ja toimiva.

Alun perin 13-osainen animaatiosarja käsittelee ei pelkästään Kolumbialle vaan koko Latinalaiselle Amerikalle kipeää aihetta: Miten elää maassa, missä epäkohtiin puuttuminen tai ihmisoikeuksien puolustaminen on kiistattomasti hengenvaarallista? Kuinka paljon olet valmis panostamaan? Uhraatko ihmisoikeustaistelulle henkilökohtaisen elämäsi, ihmissuhteesi, terveytesi? Keneen voit luottaa? Milloin on tarpeeksi? Missä kohti luovutat ja pakenet maasta?

Animaatiosarjassa on käsitelty tarkemmin viittä suurta ihmisoikeustapausta Kolumbiasta. Elokuva keskittyy näistä eniten Jaime Garzónin tapaukseen. Poliittisten trillereiden tapaan tässäkin katsojalle selviää hyvin nopeasti, että sodassa on enemmänkin kuin vain kaksi osapuolta eivätkä armeija tai valtio ole ne puhtaimmat pulmuset. Valtava ero tuttuihin elokuviin nähden on se, että syylliset ja heidän nimeämisensä edustavat tässä animaatiossa historiallista osuutta, eivät fiktiota.

Tällaisia aiheita käsittelevät teokset, yleensä dokumenttielokuvina tehdyt, eivät helposti pääse suuremman yleisön tietoisuuteen Latinalaisessa Amerikassa, missä televisio- ja elokuvatarjonta on mainosten kyllästämää viihdettä. Tärkeitä aiheita käsittelevät teokset jäävät liian usein ja liian helposti pienten piirien näkemiksi. Siksi on huomionarvoista, että sarjana ja nyt myös pitkänä animaatioelokuvana Sabogal käsittelee maan historiallisia tapahtumia keskittyen poliittiseen väkivaltaan ja ihmisoikeuskysymyksiin, ja se on vuonna 2015 mennyt suoraan televisioon Kolumbiassa.

Sabogal
Pe 10.3. klo 22 Plevna 5
La 11.3. klo 20 Plevna 5