Itsenäisen Suomen sadan vuoden 100 lyhytelokuvaa

Itsenäisen Suomen sadan vuoden ja 100:n lyhytelokuvan listani idean sain Yle Radio 1:n oivallisesta ja oivaltavasta Sadan vuoden kirjat ohjelmasta, joka on ollut kuunneltavissa Yle Radio 1:llä tammikuusta lähtien esitellen kaksi kirjaa viikossa.

Tamperelaisuuteni alusta vuodesta 1962 lähtien yli 8000 suomalaista lyhytelokuvaa nähneenä päätin koota itsenäisen Suomen sadan vuoden ja 100:n lyhytelokuvan listan. Listallani on kolme ehtoa: yksi elokuva kultakin vuodelta, ja olen jokaisen elokuvan ainakin kerran nähnyt ja jokainen on esitetty Tampereen elokuvajuhlien ohjelmistossa 1970-2017 ainakin kerran.

Rajasin elokuvien keston 30:een minuuttiin, mukana on toki muutama yli puolituntinen ns. taitekohdan elokuva tai muuten poikkeuksellinen sisällöltään. Niinikään muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta elokuvantekijältä on listalla vain yksi elokuva.

Kahden vuoden – 1919 ja 1923 – kohdalla jouduin vähän ”bluffaamaan”. En tiedä onko vuodelta 1919 säilynyt yhtään suomalaista lyhytelokuvaa, en ainakaan ole nähnyt vuosikertaa 1919. Listalla vuotta 1919 edustaa Tervanpolttoa Lapissa, joka tarkastettiin 11.11.1918. Vuodelta 1923 olen suomalaisen lyhytelokuvan nähnyt, vaan sitä ei ole filkkareilla esitetty, joten vuotta 1923 edustaa Hankkijan Vuota- ja Nahkakeskus, Tampere vuodelta 1922.

Ne jotka väittävät, että Tampereen filkkareilla ei ole esitetty 47 vuoden aikana tarpeeksi suomalaisia lyhytelokuvia, ovat historiattomia. Noin 7000 suomalaista elokuvaa on filkkareilla pyörinyt vuosina 1970-2017, muutamat ovat olleet jokusia vuosia vanhempia kuin itsenäinen 100-vuotias Suomi. Suomalaisen lyhyt- ja dokumenttielokuvan historiaa on Tampereella kartoitettu monipuolisesti alkaen ensimmäisistä säilyneistä elokuvapätkistä vuosilta 1906-1907.

Ollapa Pate Teikalla filmausvehkeet!

Johdantona 100:n elokuvan listaani pätkä Pentti Haanpään romaanin Noitaympyrän

(kirjoitettu 1931, julkaistu Otava 1956) alkuluvusta. Noitaympyrä on niitä klassikoita, joita ei ole elokuvattu. Haanpään kirjallisesta tuotannosta ei ole tehty yhtäkään kokoillan elokuvaa teatterilevitykseen, lyhytelokuvia ja televisioelokuvia kylläkin.    

”Vilahti muistikuva kerran nähdystä elokuvasta: ylelliset illanistujaiset. Herroja, hullunkurisen epäkäytännöllisissä puvuissa, naisia, aivan käytännöllisen vähissä verhoissa, herkullisen näköisinä. Pöytiä, täynnä lajirikkaita ruokia, korkeita laseja, sisältäen kai makeata, kallista viinaa. Kokonainen lauma soittajia.

Tämä kuva oli saanut Pate Teikan silloin vihaiseksi ja katkeraksi ja kapinalliseksi. Hän oli miettinyt, että niin ja niin paljon olen minä työtä tehnyt, enkä ole saanut maistaa, haistaakaan tuollaista. Noilla tuolla ei näytä olevan muuta tekemistä kuin rasittaa itseään jonnin joutavilla asioilla, suorittaa seremonia ja lörpötellä tyhmyyksiä aamusta iltaan.

Vähältä piti, ettei Pate Teikka paiskannut puukkoaan kankaaseen ja huutanut: – Seis, asukkaat! Minulla olisi teille jotakin sanottavaa!

Sillä hän oli hieman humalassa siinä tilaisuudessa.

Ollapa Pate Teikalla filmausvehkeet! Ollapa hänellä tilaisuus, rahaa!

Hän näki jo ensimmäisen elokuvansa esityksen. Avaran salin täynnä kansaa, pimeydessä. Ja sitten valkean neliön ja nimen ”Asunnot”. Tuo kaikki kulkisi sitten sivuitse, kuvat, jotka hän olisi kiskonut kätköistään, ihmisten asunnot ja elämä. Tähän kaikkeen yhtyisi filosofiaa, johtopäätöksiä. Kaikkien pitäisi havaita mikä merkitys ympäristöllä, asunnolla, oli ihmisen ruumiilliseen ja sielulliseen laatuun.”   

 

Ensimmäinen kymmenikkö (1917-1926)

Sakari Pälsi: Arktisia matkakuvia (Sakari Pälsi 1917) D 39 min
Sven E. Svensson (kuvaus): Suomen kansallinen sotajoukko (Maxim 1918) D 15 min
Tervanpolttoa Lapissa (Kaiku 1918) D 6 min
Paraati vapaussodan lopettamisen muistoksi (Ab Finlandia Film 1920) D 4 min
Jalmari Finne: Kiljusen pojat koulussa (Suomi-Filmi Oy 1921) F 5 min
Frans Ekebom, Eino Kari (kuvaus): Käsityönäyttely Tampereella (Suomi-Filmi Oy 1922) D 11 min
Hankkijan Vuota- ja Nahkakeskus, Tampere (Suomi-Filmi Oy 1922) D 7 min
Anton Podworsky: Lapuan suojeluskunta (Suojeluskuntain Yliesikunta 1924) D 10 min
Heikki Aho, Björn Soldan: Fordson traktorikaravaani Suomessa 1925 (Ford Motor  Company 1925) D 19 min
Töölön uudisrakennus (Suomi-Filmi Oy 1926) D 9 min

Toinen kymmenikkö (1927-1936)

Sos.dem. työläisnuorisoliiton liittojuhlat Hämeenlinnassa 5.-6. p. kesäk. 1927 (Suomi-Filmi Oy 1927) D 7 min
Arvo Tamminen (kuvaus): Elokuvateatteri Imatran palossa surmansa saaneiden uhrien hautapatsaan paljastus Tampereella 23. p. lokakuuta 1928 (Oy Kinosto 1928) D 3 min
Eino Salmelainen: Neiti Nimismies (Oy Kinosto 1929) F 26 min
Eino Kari (kuvaus): Talonpoikaismarssi 7. VII. 1930 (Suomi-Filmi Oy 1930) D 27 min
Heikki Aho, Björn Soldan: Atlas (Aho & Soldan 1931) D 22 min
Elannon kotioloja (Suomi-Filmi Oy 1932) D 17 min
Hjalmar Löfving: Muutama metri tuulta ja sadetta (Hjalmar Löfving 1933) A 3 min
Yrjö Kallinen: Helsinki punaiseksi / Työläiselämää Helsingissä (Helsingin sosialidemokraattinen kunnallisjärjestö 1934) D 12 min
Eino Kari, Heikki Parkkonen: Ilmavoimien lentonäytös Suur-Merijoella (Sotilaselokuva 1935) D 8 min
Eino Mäkinen (kuvaus): Hämeenkyrön heinänteko (Kansatieteellinen Filmi Oy 1936) D 10 min

Kolmas kymmenikkö (1937-1946)

Uno Pihlström (kuvaus): Poliisi arkena ja kekrinä (Suomi-Filmi Oy 1937) D 8 min
Eino Mäkinen, Kustaa Vilkuna: Suonikylän talvielämää (Kansatieteellinen Filmi Oy 1938 ) D 25 min
Valentin Vaala: Herää, Helsinki (Suomi-Filmi Oy 1939) D 8 min
Itsenäisyyspäivä 1940 Helsingissä (Oy Suomen Filmiteollisuus 1940) D 8 min
Hannu Leminen: Sireenien kukkiessa 1941 (Valtion tiedotuslaitos / Puolustusvoimat 1941) D 10 min
Felix Forsman (kuvaus): Puolustusvoimain katsaus 52. Suomen Marsalkan vastavierailu valtakunnankansleri Hitlerin luona (Puolustusvoimat / Valtion tiedotuslaitos 1942) D 16 min
Erkki Uotila, Olavi Linnus: Raudan kansaa (Filmistudio Oy / Suomen Metallityöväen Liitto 1943) F 37 min
Auvo Mustonen (kuvaus): Puolustusvoimain katsaus 85. Lentojoukkojemme toimintaa (Puolustusvoimat  / Valtion tiedotuslaitos 1944) D 9 min
Holger Harrivirta: Jean Sibelius (Finlandia-Kuva Oy 1945) D 14 min
Ossi Skurnik: Valssikuningas (Ossi Skurnik 1946) D 7 min

Neljäs kymmenikkö (1947-1956)

Erik Blomberg, Eino Mäkinen: Porojen parissa (Eino Mäkinen & Erik Blomberg 1947) D 8 min
Sulo Tammilehto (kuvaus): Suomen viinapulma gallup-tutkimuksen valossa (Oy Suomen Filmiteollisuus 1948) D 8 min
Aimo Jäderholm: Laulu tunturille (Suomi-Filmi Oy 1949) D 10 min
Orvo Saarikivi: Vuonna 2000 (Suomi-Filmi Oy 1950) F 14 min
Felix Forsman: Kahvia, kahvia… Katkelmia kahvin historiasta (Felix-Filmi Oy 1951) Gevacolor D 9 min
Brita Wrede, Felix Forsman: Vägarna kring Rovaniemi (Brita Wrede / Oy Suomen Filmiteollisuus 1952) D 15 min
Finlandia-katsaus 220. Katsaus sisältää vain yhden aiheen: Kyllikki Saaren murha (Suomi-Filmi Oy 1953) D 9 min
Jörn Donner: Aamua kaupungissa (Jörn Donner 1954) D 8 min
Reino Tenkanen (kuvaus): Porkkalan evakuointi (Oy Filmiseppo 1944/1955) D 8 min
Osmo Lampinen: Kotimme Tampere (Allotria Filmi Oy 1956) D 17 min

Viides kymmenikkö (1957-1966)

Ulf Bäckström: Perämeren hylkeenpyytäjät (Allotria Filmi Oy 1957) D 14 min
Wallu (Jukka) Virtanen, Jukka-Pekka Kinnunen: Teollista muotoilua (Allotria Filmi Oy 1958) D 8 min
Olavi Tuomi, Veikko Mård (kuvaus): Tulilahden murhenäytelmä (Oy Suomen Filmiteollisuus 1959) D 11 min
Veikko Laihanen: Lasin sinfoniaa (Veikko Laihanen Oy 1960) D 8 min
Robert Balser, Felix Forsman: Alkoholi ihmisruumiissa (Fennada-Filmi Junior 1961) A 15 min
Eino Ruutsalo: Kineettisiä kuvia (Eino Ruutsalo 1962) A 6 min
Kaarlo Nuorvala: Hermoprässi (Fennada-Filmi Junior 1963) D 20 min
Sauli Rantamäki, Martti Utriainen: Kivimies (Fennada-Filmi Oy 1964) F 12 min
Jaakko Talaskivi: Jean-Luc Godard vit sa vie – elää elämäänsä (Suomi-Filmi Oy 1965) D 6 min
K.J. Karmasalo: Hitlerin kirjuri I osa: Karvasuisen naisen arvoitus (K.J. Karmasalo 1966) F 14 min

Kuudes kymmenikkö (1967-1976)

Seppo Suo-Anttila: Impressio (Seppo Suo-Anttila & Gert Roose 1967) A 16 min
Risto Jarva: Nainen ja yhteiskunta (Elokuvaosakeyhtiö Filminor / Postisäästöpankki 1968) D 29 min
Eila Kaarresalo: Ampumarata (Eila Kaarresalo 1969) F 7 min
Lasse Naukkarinen: Solidaarisuus (Lasse Naukkarinen 1970) D 29 min
Hannu Peltomaa: Rantojen miehet (Hannu Peltomaa 1971) D 32 min
Veikko O. Kanninen: Pirkka-Hämäläiset Kannaksella (Veikko O. Kanninen / Pirkanmaan sotaveteraanipiiri 1951/1972) D 37 min / 22 min
Markku Lehmuskallio: Pohjoisten metsien äänet (Filmisyndikaatti Ky 1973) D 14 min
Aito Mäkinen: 1895 – elokuva elokuvasta (Filmiryhmä Oy 1974) D 19 min
Heikki Partanen, Riitta Rautoma: Jänis ja vuohi (Power Pictures / Partanen & Rautoma 1975) A 14 min
Pirjo Honkasalo, Pekka Lehto: Ikäluokka (2-P-Productions 1976) D 42 min

Pirjo Honkasalo ja Pekka Lehto sekä Ikäluokan voittosuudelma ja Pieni Suudelma-patsas Tampereen elokuvajuhlilla 1976.

Seitsemäs kymmenikkö (1977-1986)

Kari Liila: Halla (Kari Liila 1977) D 32 min
Heikki Partanen, Hannu Eerikäinen: 13 päivää elämästä – nuoria työttömiä talvella 77/78 (Partanen & Rautoma 1978) D 33 min
Erkko Kivikoski: Metsurit (Erkko Kivikoski, Juho Gartz, Pertti Mutanen, Anssi Mänttäri 1979) D 7 min
Mika Kaurismäki: Valehtelija (Mika Kaurismäki / Hochschule für Fernsehen und Film, München 1980) F 53 min
Marja Pensala: Elsa (Marja Pensala 1981) F 5 min
Antti Kari, Jukka Ruohomäki: Mennyt manner (Tööt-Filmi Oy 1982) A 13 min
Camilla Mickwitz: Mimosa (Oy Epidem Ab 1983) A 28 min
Mikael Wahlforss: Stalag Guatemala (Oy Epidem Ab 1984) D 46 min
Heikki Paakkanen: 19084 (Harri Kaasinen, Antti Kari, Heikki Paakkanen, Jukka Ruohomäki 1985) A 8 min
Aki Kaurismäki: Rock´y VI (Villealfa Filmproductions Oy / Megamania Ky 1986) F 9 min

Marja Pensala: Elsa 

Kahdeksas kymmenikkö (1987-1996)

Kari Paljakka: Nonstop (Filmitakomo Oy 1987) F 20 min
Kristiina Tuura, Päivi Takala: Rumpu, ruokokitara ja Honda (Proppu 1000 1988) D 29 min
Antti Peippo: Sijainen (Verity Films Ky 1989) D 25 min
Seppo Rustanius: Piikki lihassa (Filmikonsti Oy 1990) D 14 min
Paul-Anders Simma: Let´s Dance! (Pas Film Ab & Telegohti A/S 1991) F 18 min
Lasse Saarinen, Yrjö Tuunanen: Jos Lada olisi auto (Filmzolfo Oy 1992) D 24 min
Ilppo Pohjola: P(l)ain Truth (Kristallisilmä Oy 1993) F 16 min
Tahvo Hirvonen: Tino (Pettufilmi Oy 1994) D 31 min
Katariina Lillqvist: Tyttö ja sotamies eli kuinka keisari jalkansa menetti (Kinotuotanto Oy / Studio Jiri Trnka 1995) A 9 min
Eija-Liisa Ahtila: Tänään (Kristallissilmä Oy 1996) F 10 min

Yhdeksäs kymmenikkö (1997-2006)

Ismo Virtanen: Jääkarhu soitti kerran Afrikkaan (Taideteollinen korkeakoulu / Elokuvataiteen osasto 1997) A 5 min
Pekka Uotila: Eino ja mä (Alppiharjun Elokuva Oy 1998) D 28 min
Maarit Lalli: Kovat miehet (Sputnik Oy 1999) F 20 min
PV Lehtinen: Hyppääjä (Cineparadiso 2000) D 21 min
Christian Lindblad: Eläköön markkinatalous! (LP Film Productions Oy 2001) A 5 min
Aiju Salminen, Aino Ovaskainen, Christer Lindström: Treevil (Turun taideakatemia 2002) A 7 min
Veli Granö: Tähteläiset (Filemo Ky 2003) D 37 min
Kari Juusonen: Syntymäpäivä (Kinotuotanto Oy 2004) A 16 min
Mika Taanila: Optinen ääni (Kinotar Oy 2005) E 7 min
Sami Korjus: Elonkorjuu (Sputnik Oy 2006) F 15 min

Aiju Salminen, Aino Ovaskainen, Christer Lindström: Treevil

Kymmenes kymmenikkö (2007-2016)

Marjut Rimminen, Päivi Takala: Sydämeen kätketty (Soundsgood Productions Oy 2007) A 29 min
CHRZU: Kaukosaaren kirous (Indie Films Oy 2008) A 17 min
Hannes Vartiainen, Pekka Veikkolainen: Hanasaari A (Pohjankonna Oy 2009) D 16 min
Pia Andell: Göringin sauva (Of Course My Films 2010) D 38 min
Jussi Hiltunen: Hiljainen viikko (Making Movies Oy 2011) F 18 min
Antti Heikki Pesonen: Korsoteoria (Aalto-yliopisto / Elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitos  2012) F 30 min
Kari Pieskä: Viis varpaista (Turun taideakatemia 2013) A 8 min
Hamy Ramezan: Paratiisin avaimet (For Real Productions Oy 2014) F 29 min
Virpi Suutari: Eleganssi (Euphoria Film Oy 2015) D 26 min
Pasi ”Sleeping” Myllymäki: Otila Magic Blues (Pasi ”Sleeping” Myllymäki 2016) D/E 24 min

Marjut Rimminen, Päivi Takala: Sydämeen kätketty

 

Vuosisadan suomalainen lyhytelokuva

Sadan vuoden ja 100:n lyhytelokuvan listani on takuulla eläväinen. Se voi muuttua jo huomenna, siksi runsaasti listalta jäi pois lyhytelokuvan suosikkejani. Suomalaiset lyhytelokuvat ovat sadan vuoden ajan kiertäneet maailman mantuja ja meriä. Sakari Pälsi ”veivasi eläviä kuvia” kesällä 1917 Koillis-Siperiassa Anadyr-joen suulla. Pasi ”Sleeping” Myllymäen tuotantoa pyöri kesällä 2017 paikassa, jossa suomalaiset lyhytkuvat ovat tosi harvinaista herkkua, nimittäin Venetsian biennaalissa.

Vähän ennen puoltaväliä listallani on modernin suomalaisen lyhytelokuvan alku ja juuri, Jörn Donnerin esikoisohjaus Aamua kaupungissa (1954). Jörnhän on ainoa suomalainen elokuvantekijä, joka on ohjannut elokuvia seitsemällä vuosikymmenellä 1954-2017.    

Itsenäisen Suomen 100-vuotisen ”kansakunnan linjan” voi väljästi tiivistää kolmeen lyhytelokuvan mestariteokseen. Niissä yksilö ja yhteiskunta, yleinen ja yksityinen lomittuvat oivaltavasti. Tästä kolmikosta syntyy teemallinen 96 minuutin historianäytös: Pirjo Honkasalo, Pekka Lehto: Ikäluokka (1976), Antti Peippo: Sijainen (1989) ja Marjut Rimminen, Päivi Takala: Sydämeen kätketty (2007).

Löytyykös listaltani itsenäisen Suomen ensimmäisen vuosisadan lyhytelokuva? Takuulla löytyy. Se on elokuvalliset lajirajat ylittävä dokumentaarinen fiktio tai fiktiivinen dokumentti, se on täysveristä ja puhdasta elokuvaa. Se on parhaimmillaan nautittavissa kunnon valkokankaalla, jonka äänentoisto on huipputerävää. Sadan vuoden 1917-2016 suomalainen lyhytelokuva on Ilppo Pohjolan mestariteos P(l)ain Truth (1993).

Onpa listalla yksi lyhytelokuva, jossa lauletaan vanhan virsikirjan virren 459 toista säkeistöä: ”Suo mieli uskollinen meille, menestys Suomen heimon teille.”

Suomalainen juuri tänään

Kun Yle Radio 1:n Sadan vuoden kirjat listalle ei yltänyt yksikään kolmesta Lauri Viidan kaunokirjallisesta mestariklassikosta Betonimylläri (1947), Kukunor – satu ihmislapsille (1949) ja Moreeni (1950), niin laitanpa tähän lopuksi vähän Viidan Latea. ”Jos vapaus määriteltäisiin itsenäisyydeksi, niin montakohan sananvapauden käyttäjää Suomesta löytyisi.” (Suutarikin, suuri viisas, WSOY 1961). Viidan runo Tänään julkaistiin Aamulehdessä 3.11.1961 Tampereen klassillisen lyseon kunniaksi sen täyttäessä 60 vuotta.

Suomalainen kasvattakoon lastaan
mielenvaltaan mielivaltaa vastaan.

Suomi äijö, mielenvalta,
rikas, kuulu kunnialta,
kaunis joka kukkulalta,
Eläköön!

Paras paikka kyntämänään,
paras päivä ystävänään,
suomalainen juuri tänään
Eläköön!

Vasemmalla, oikealla
uskomalla, toivomalla
yhteen yhden taivaan alla,

Eläköön!