Rake Special: Hyvän elämän valttikortit

25. juhlanäytöksessä pohditaan erilaisin teemoin, mitä toista ihmistä ja luontoa kunnioittavan ihmisen hyvän elämän aineksiin oikeastaan kuuluu.
Paikalla Raimo ”Rake” Silius, joka vastaa näytöksen jälkeen kysymyksiin.

Kieli: FinKesto: 93 min

  • karttaikoni Niagara

  • valuuttaikoni 9

  • ikärajaikoni 16

still photo

M.A. NUMMINEN SINGS WITTGENSTEIN
M.A.NUMMINEN LAULAA WITTGENSTEINIA

Claes Olsson | Finland 1993 | Fiction | 2 min

Claes Olssonin ensimmäinen M.A. Numminen -elokuva. Numminen laulaa Ludwig Wittgensteinin Tractatus Logico-Philosophicus -teoksen tunnetuimman lauseen ”Wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen (Mistä ei voi puhua, siitä on vaiettava).”

still photo

ELSA

Marja Pensala | Finland 1981 | Fiction | 5 min

Marja Pensalan Elsa on mainio pienoiselokuva, elokuvallinen satiiri, joka parodioi 1980-luvun alun intomielistä ja muodinmukaista paluuta luontoon, vihreää omavaraiselämää. Se käsittelee myös naisen asemaa napakasti ja raikkaasti. Elsa on erinomaisesti juuri oikeaan aikaan ajoitettu, kuvan ja äänen yhteispelille ja vastakkaisuudelle rakentuva lyhytelokuva.

still photo

ELÄKÖÖN MARKKINATALOUS!

Christian Lindblad | Finland 2001 | Animation | 5 min

Christian Lindblandin (s. 1963) Eläköön markkinatalous! on lyhyt poliittinen satiiri, viiden minuutin animaatiojysäri. Kete on pitkäaikaistyötön ja tulee toimeen erilaisilla valtion tukiavustuksilla. Nyt Kete on päättänyt tehdä itsemurhan kaikkien yhteiseksi hyväksi. Hallituksen ei tarvitse enää avustaa häntä, ja muiden elämä tulee helpommaksi… Kotimaisen kilpailun pääpalkinto ja Jameson -palkinto Tampereella 2002.

still photo

NYRKIN JA HELLAN VÄLISSÄ
BETWEEN THE FIST AND THE STOVE

Marja Pensala | Finland 1997 | Fiction | 34 min

Nyrkin ja hellan välissä on 1940- ja 1950-lukujen vanhoihin suomifilmeihin pohjautuva hulvaton sepitteellinen uusioelokuva, melodraama ja tragikomedia. Se on synteesi Suomen Kauniista ja rohkeista – ajasta jolloin heinäsuovaorkesterin swingin tahti sai kaiken kansan villiksi. Kosken kuohuissa ja taivaan porteilla kohtaavat intohimo, rakkaus, mustasukkaisuus, hekuma ja anteeksianto.

still photo

AMPUMARATA
FINNISH FRUSTRATIONS

Eila Kaarresalo | Finland 1969 | Fiction | 7 min

Tanssien loppuhetket… Eila Kaarresalon Ampumarata on ensimmäisiä tietoisesti naisnäkökulmasta tehtyjä suomalaisia elokuvia. Se käsittelee terävän ironisesti tyypillisen tanssipaikkatarinan muodossa naisen seksuaalista eriarvoisuutta mieheen verrattuna. Tanssisalin ampumaradalla ohiammutut jäävät nuolemaan näppejään.

still photo

SUOMALAINEN LYHYTELOKUVA

Heikki Ahola | Finland 1991 | Documentary | 4 min

Kalmanhajuinen kannanotto suomalaisen lyhytelokuvan elinmahdollisuuksista. Patologi tekee ruumiinavauksen henkensä heittäneelle lyhytelokuvalle.

still photo

ELONKORJUU
HARVEST

Sami Korjus | Finland 2006 | Fiction | 15 min

Pitkään on maatalon emäntä Anja Huovinen sietänyt saamattoman miehensä juopottelua ja tyhjänpäiväistä suun aukomista. Hammasta purren on hän niellyt moista sontaa ja ahertanut itse. Mutta jossain kulkee raja. Kun ei äijä usko hyvällä niin sitten pahalla…

still photo

HYVÄ ELÄMÄ
KEYS TO GOOD LIFE

Marja Pensala | Finland 1984 | Documentary | 16 min

Isänmaa, juuret maaseudulla, opiskelu, yrittäminen, vaikeuksien voittaminen. Äiti, isoäiti, kansanedustaja, televisiotyö, karriääri, voimanainen miesten maailmassa. Valoisa elämänkatsomus, pyrkimys hyvään, usko hyvään. Vaikutusvaltainen suomalainen nainen – Kyllikki Virolainen. Hyvä elämä on muotokuva eräästä aikamme suomalaisesta vaikuttajasta hänen henkilökohtaisten hyvään elämään liittyvien näkemystensä ja mielipiteittensä hahmottamana. 15 minuutin monologi Kyllikki Virolaisen maailmankuvasta on satiirinen dokumentti, veitsen terällä ohjattu muotokuva.

still photo

THOSE WERE THE DAYS
OI NIITÄ AIKOJA

Aki Kaurismäki | Finland 1991 | Fiction | 5 min

Yksinäinen cowboy vaeltaa aaseineen surullisena suurkaupungin katuja etsien koloa, johon sijoittaa retkikeittimensä ja piinatun sydämensä… Lauri Timonen: ”Boheemi-elämän Pariisi inspiroi Aki Kaurismäen (s. 1957) hänen kauneimpaan Leningrad Cowboys -elokuvaansa Those Were the Days, jossa alakulo kääntyy yleväksi ja rakkauden hauras mahdollisuus häivähtää yössä ohimenevän hetken.”