Vertovin mestariteos Mies ja elokuvakamera on tutkielma elokuvasta ja kuvien mahdollisuuksista. Aiheeltaan teos on sukua 1920-luvun elokuvallisille kaupunkisinfonioille. Teos tiivistää elämän yhteen päivään.
Kieli: EngKesto: 65 min
-
Pe 10.3.
-
19:00
-
Vapaa pääsy
-
Tampereen tuomiokirkko
-
Sallittu
LIVE-säestys: urkuri Esa Toivola
LYUDYNA Z KINOAPARATOM
MAN WITH A MOVIE CAMERA
MIES JA ELOKUVAKAMERA
Dzіga Vertov | Ukraine / Soviet Union 1929 | Experimental, Documentary | 65 min
Mies ja elokuvakamera on yksi merkittävimmistä avantgarde-elokuvan ilmentymistä. Elokuva on yhden päivän kronikka suurkaupungin elämästä ”elokuvasilmän” läpi taltioituna. Sen lähtöajatus kuuluu Mіkhail Kaufmanille, kameramiehelle ja ohjaajan veljelle, joka ehdotti, että Vertov loisi ”kameramiehen päiväkirjan”. Dokumentissa Vertov jatkoi kokeiluja, joita hän oli tehnyt jo vuosien ajan, ja hyödynsi kameratyöskentelyn teoriaa ja montaasia, minkä ansiosta elokuva on toiminut alan oppaana myöhemmille ohjaajasukupolville. Lahjakkaan Mikhail Kaufmanin kamera taltioi monenkirjavaa elämää Ukrainan isoissa kaupungeissa – Odessassa, Harkovassa ja Kiovassa – uuden talouspolitiikan alaisuudessa. Elokuva jäi taitavan duon viimeiseksi yhteisteokseksi. Vertov kuvaili omaa lähestymistapaansa seuraavasti: “Tämä kokeellinen teos on tarkoitettu luomaan aito, absoluuttinen ja universaali elokuvan kieli, joka eroaa täysin teatterin ja kirjallisuuden kielestä.”
Katso haastattelu Esa Toivolasta. Haastattelun toteutti Stadin AO.