Jonas Mekas 1

Vuonna 2022 tulee kuluneeksi sata vuotta Jonas Mekasin syntymästä. Näytökset ovat katsaus vuosikymmeniä alallaan vaikuttaneeseen avant-garde-elokuvantekijän tuotantoon. Urallaan Mekas teki satoja elokuvia ja videoita.

Kieli: EngKesto: 80 min

  • karttaikoni Niagara

  • valuuttaikoni 9

still photo

JONAS KEEPS SHOOTING AROUND – AN INTERVIEW PORTRAIT OF JONAS MEKAS
JONAS JATKAA KUVAAMISTAAN HENKILÖKUVA JONAS MEKASISTA

Pip Chodorov | United States 2002 | Documentary | 10 min

Arten haastattelu ja henkilökuva Jonas Mekasista Jonasin 80-vuotisretrospektiiviä varten Côté Court -elokuvajuhlille, jotka pidetään Ranskan Pantinissa. Super 8 -filmille, 16-milliselle filmille ja DV:lle kuvattu elokuva yhdistää katkelmia monista Jonasin elokuvista samalla, kun hän kertoo elämäntarinastaan ja työskentelytavoistaan.

still photo

CASSIS

Jonas Mekas | United States 1966 | Documentary | 4 min

Pieni satama Etelä-Ranskassa, majakka, meri. Vuosi oli 1966. Kuukausi heinäkuu. Olin käymässä Jerome Hillin luona. Jerome rakasti Ranskaa, etenkin Provencea. Hän vietti kaikki kesänsä Cassisissa. Ikkunastani oli näkymä merelle. Istuin pienessä huoneessani lukemassa tai kirjoittamassa ja katselin merta. Päätin sijoittaa Bolexini täsmälleen siihen kulmaan, josta valo paistoi Signacin studioon, joka sijaitsi juuri asuinrakennukseni takana. Kuvasin näkymää aamusta iltahämärään, ruutu kerrallaan. Tämä elokuva on sen lopputulos.

still photo

HARE KRISHNA

Jonas Mekas | United States 1966 | Documentary | 4 min

Kuvattu 5. marraskuuta 1966. “Eräänä sunnuntaiaamuna New Yorkissa – kaunis uusi sukupolvi – tanssimassa New Yorkin kaduilla – laulamassa Hare Harea – täyttämässä kadut ja ilman rakkaudella – new agen syntyhetkillä – Allen Ginsberg ja Peter Orlovsky (soundtrackilla) laulamassa.”

still photo

NOTES ON THE CIRCUS
HUOMIOITA SIRKUKSESTA

Jonas Mekas | United States 1966 | Documentary | 12 min

Kun kuvasin sirkusta, minua kiinnostivat tietyt yksityiskohdat, tietyt liikkeet, tietyt värit. Emme juuri näe, miten tietyt temput toteutetaan. En keskittynyt siihen, se ei kiinnostanut minua. Värit ja liikkeet vetivät minua puoleensa. Se on kuitenkin kytköksissä työvälineisiin, joita meillä on käytössämme. Kamera on lopulta aivan kuin sivellin maalarille, se on kuin täydellinen käteni jatke. Pitää ymmärtää, että valtaosaa näkemästänne ei ole “editoitu”, se on vain “lyöty yhteen”, kuten sanotaan.

still photo

QUARTET NUMBER ONE
KVARTETTI NUMERO YKSI

Jonas Mekas | United States 1991 | Documentary | 8 min

Kuvattu: 1974–1985. Vuoden 1991 tietämissä aloin murehtia valtavaa määrää käsittelemätöntä videokuvaa, joka lojui hyllyilläni. Sille piti tehdä jotain, ennen kuin se haalistuisi. Yksi ajatus oli alkaa editoida se kvarteteiksi. Tämä nelikko oli ensimmäinen yritykseni siihen suuntaan. En ollut tyytyväinen siihen enkä jatkanut projektia. Sen sijaan aloin työstää paljon suurempaa ideaa, joka johti elokuvaan As I Was Moving Ahead Occasionally I Saw Brief Glimpses of Beauty (2000). Elokuvalla ei ole paljoakaan tekemistä kvartettina tunnetun muodon kanssa.

IMPERFECT 3-IMAGE FILMS
EPÄTÄYDELLISIÄ KOLMEN KUVAN ELOKUVIA

Jonas Mekas | United States 1995 | Documentary | 6 min

Vuonna 1995 Julius Ziz sai idean elokuvista, jotka koostuvan vain kolmesta kuvasta. Hän pyysi minulta joitain kolmen kuvan elokuvia Three-Image Film Festival -elokuvajuhlille, jotka hän järjesti Anthologyssa. Tämä elokuva on minun panokseni genreen. Koska tyylini pohjautuu pitkälti kuvaamiseen ruutu kerrallaan, nämä ovat epätäydellisiä kolmen kuvan elokuvia.

still photo

SONG OF AVIGNON
LAULU AVIGNONISTA

Jonas Mekas | United States 1998 | Documentary | 5 min

Muistelmia vuoden 1966 Avignonin matkaltani, joka auttoi minua selviämään vakavasta kriisistä, jota kävin läpi. Teksti on päiväkirjoistani siltä ajalta, ja sen lukee ääniraidalle Angus MacLise.

still photo

CINEMA IS NOT 100 YEARS OLD
ELOKUVA EI OLE SATAVUOTIAS

Jonas Mekas | United States 1996 | Documentary | 4 min

Elokuvan todellinen historia on näkymätöntä. Sen historiaa, kuinka ystävät kokoontuvat yhteen tekemään rakastamaansa asiaa. Meille elokuvataide alkaa alusta aina, kun projektori surahtaa käyntiin. Jokaisella kameran surahduksella sydämemme loikkaavat eteenpäin, ystävät! Elokuva ei ole satavuotias.

still photo

EIN MÄRCHEN AUS ALTEN ZEITEN

Jonas Mekas | United States 2001 | Documentary | 6 min

Elokuva (2001) tarkastelee arkistodokumentin ja yksilön muistin suhdetta. Yhdellä huojuvalla ja vapisevalla otolla kuvattuna kaksoistornit palavat, ja taustalla kuuluu valitusta, huutoa ja sireenien ulvontaa. Elokuvan päättää ilman suurempia siirtymiä seepianvärinen valokuva mietteliäästä pikkutytöstä, jota lastenloru säestää.

still photo

WILLIAMSBURG, BROOKLYN

Jonas Mekas | United States 2002 | Documentary | 15 min

Kuvattu vuosina 1950 ja 1972, editoitu 2002. Kuvasin aineiston vuonna 1950, ensimmäisenä vuotenani New Yorkissa ja tarkemmin Brooklynissa. Williamsburg oli surkea osa Brooklynia, jota asuttivat siihen aikaan lähinnä liettualaiset maahanmuuttajat ja hasidijuutalaiset. Se oli uusi kotini. Surkea koti, mutta koti kuitenkin. Tiesin, että Henry Miller oli asunut Williamsburgissa ja ohitin hänen talonsa joka päivä, joten olin tyytyväinen siellä. Ja olin vapaa! Olin vapaa, ja olin juuri hankkinut ensimmäisen Bolex-kamerani.

still photo

365 DAY PROJECT MARCH 16
365 PÄIVÄN PROJEKTI: 16. MAALISKUUTA

Jonas Mekas | United States 2007 | Documentary | 6 min

Tammikuun ensimmäisenä päivänä 2007 Mekas aloitti eeppisen “365”-projektinsa inspiraationaan italialainen runoilija Petrarca ja tämän Sonetteja Lauralle. Mekas julkaisi vuoden ajan yhden elokuvan joka päivä verkkosivuillaan. Hän hyödynsi laajoja, vuosikymmenten aikana kuvattuja filmi- ja videoarkistojaan sekä uutta materiaalia arjestaan. “365”-projekti muodosti intiimin kuvan Mekasin elämästä, ystävistä ja matkoista hänen tunnusomaiseen, tarkkanäköiseen ja päiväkirjamaiseen tyyliinsä. Projekti keräsi laajan kansainvälisen seuraajajoukon ja kannusti monia elokuvantekijöitä aloittamaan oman “365”-elokuvaprojektinsa. 16. maaliskuuta 2007: “Matkustan junalla Helsingistä Tampereelle. Ei paljoa lunta. Tampereen elokuvajuhlien avajaiset.” – Jonas Mekas