“Vuonna 1993 Australian elokuvasäätiö, nykyinen Screen Australia, perusti oman jaoston Australian alkuperäiskansoille. Jaosto loi mahdollisuuksia alkuperäiskansan jäsenille osallistua draamaprojekteihin, jotka järjestivät työpajoja, koulutuksia ja mahdollisuuksia luoville ihmisille löytää oma äänensä koulutuksen tukemana ja tekemään samalla lyhytelokuvia.

Jaoston ansiosta Australiasta on kummunnut erittäin omaleimaisia ääniä viimeisten 25 vuoden aikana. Se on antanut mahdollisuuden alkuperäiskansoille toimia kameran takana tärkeissä luovissa rooleissa. Maapallon vanhimpien tarinankertojien ongelmana ei ole koskaan ollut kyky kertoa tarinoita, vaan saada tilaisuus kertoa tarinoita omalla tavallaan. Tämä väylä on auttanut luomaan pysyvän mahdollisuuden kokemattomille alkuperäiskansan jäsenille saada tukea ja oppia ensimmäisten elokuviensa kuvauspaikoilla.

Lisätukena ovat toimineet yhteisön mediajärjestöt kuten CAAMA (Central Australian AboriginalMedia Association), PAW Media (entinen Warlpiri Media), Goolarri sekä monet muut, jotka aloittivat enimmäkseen yhteisöjen radioasemina joidenkin isommista järjestöistä siirtyessä myös elokuvantekoon.

Järjestöt ovat luoneet vankan pohjan dokumenttielokuville. Dokumentti She Who Must Be Loved (2018) kertoo erään CAAMA-perustajan tarinan ja valottaa järjestön vaikutusta ja perintöä. Eri puolille Australiaa ja eri aikoihin sijoittuvat elokuvat esittelevät nykynuorison kohtaamia
ongelmia, historiallisia kertomuksia perheistä, jotka yrittävät säilyttää toisiinsa yhteyden, sekä ihmisiä, jotka ottavat vastuun maansa puolesta. Kolmannessa näytöksessä nähdään uuden ohjaajasukupolven haltuunsa ottamia elokuvagenrejä.”

  • Pauline Clague,  Sydneyn teknillisen yliopiston apulaisprofessori ja alkuperäiskansatutkimusta
    tekevän Jumbunna-instituutin johtaja.