Jan Harlan on yksi Tampereen elokuvajuhlien kansainvälisen tuomariston jäsenistä. Ohjelmistossa nähdään hänen ohjaama dokumentti Stanley Kubrickista.

Miten sinusta tuli elokuvatuottaja?
Itse Stanley Kubrickin kautta. Asuin ja työskentelin New Yorkissa vuosina 1963-64. Työskentelin silloin edellisessä ammatissani tietojenkäsittelijänä ja liiketoiminnan suunnittelijana. Stanley ja hänen vaimonsa (siskoni) palasivat Englannista kolmen lapsensa kanssa, elokuvan Dr.Strangeloven (1964) kuvauksiin. Näin heitä säännöllisesti. Stanleystä ja minusta tuli hyvät ystävykset. Musiikki oli yksi aihe joka  yhdisti meitä ammatillisesti.

Minulla ei ollut aikomusta tai kiinnostusta muuttaa ammattiani, mutta pidimme yhteyttä Stanleyn palattuaan Englantiin ja minun palattua Saksaan. Menin naimisiin ja asuin Zurichissa. Kuusi vuotta myöhemmin Stanley kysyi minua mukaan vuoden kestäviin ulkokuvauksiin Romaniaan, joka liittyi hänen NAPOLEON-projektiin. Päätin, että tämä voisi olla hieno tilaisuus  ja muutin Englantiin esi-tuotanto suunnittelua varten. Tulimme hyvin toimeen ja sen jälkeen kun MGM veti elokuvan tuotannosta Kubrick pyysi minua jäämään vielä toiseen projektiin. Yksi asia johti toiseen ja ilokseni sain työskennellä hänen kanssaan 30-vuotta. Hänen kuolemansa jälkeen työskentelin Steven Spielbergin kanssa “A.I. Artificial Intelligence” -elokuvan parissa ja tein useita dokumentteja, kaksi Warner Bros:lle.

Miten kuvailisit uraasi? Mitkä ovat kohokohdat? Onko jotain mitä olisit tehnyt toisin?
Elokuvatuotanto on pohjimmiltaan asioiden tekemistä. Taide täytyy tuoda elokuviin taiteilijoiden, kirjoittajien, ohjaajien, näyttelijöiden, suunnittelijoiden kautta. Työhöni kuului neuvottelut, raha, suunnittelu, lupien ja oikeuksien saaminen. Rakastin sitä.

Työskentelit Stanley Kubrickin kanssa kolme vuosikymmentä. Mikä oli kaikkein kiehtovinta hänen kanssaan työskentelyssä?
Hän itse ja hänen keskittymisensä yhteiskuntaan ja hänen näkemyksensä siitä, miten ihmiskunta on tuomittu jos me jatkamme tällä lailla käyttäytymistä. Tämä punainen lanka kulkee kaikkien lähen elokuviensa lävitse.

Seuraatko edelleen läheisesti mitä elokuva-alalla tapahtuu?
Kyllä, mutta vähemmissä määrin.

Mitä mieltä olet metoo-kampanjasta?
Jo oli aikakin. Suunta on oikea.

Sinä myös luennoit elokuva-alan oppilaitoksissa. Minkä neuvon antaisit nuorille tuottajille tai elokuvantekijöille?
Ensiksi, rakastu ideaan, tarinaan – arvioi sitten ideaa erittäin kriittisesti. Jos olet tämän jälkeen “edelleen rakastunut” – anna palaa! Tee siitä oma juttusi äläkä anna kenenkään pysäyttää sinua.

Onko jotain sudenkuoppia mitä heidän tulisi välttää?
Jos kuvittelee että tekniset taidot, raha tai tehosteet voivat naamioida rakkauden ja intohimon puutetta aihetta kohtaan, menee pieleen.

Mitkä ovat sinun tärkeimmät arvot tai periaatteet joita noudatat?
Olla paras kumppani vaimolleni ja hyvä isä sekä appi-isä ja isoisä seitsemälle lastenlapsilleni.

 

Stanley Kubrick: Ohjaajan muotokuva

L131 | 10.3. SAT/LA 17:00 | PAKKAHUONE | alk. / from 8 € 

Jan Harlan Masterclass