T46 | 7.3. THU/TO 20:00 | NIAGARA | alk. / from 9 €
osta lippu
osta lippu

L119 | 9.3. SAT/LA 20:00 | PLEVNA 6 | alk. / from 9 €

osta lippu
osta lippu
Language/kieli: Eng | Duration/kesto: 78 min

still photo

KAZE NI NORU HANASHI
STORIES FLOATING ON THE WIND
ILMASSA LEIJUVAT TARINAT

Nao Yoshigai | Japan 2018 | Experimental, Fiction | 9 min

Set in Manazuru, Kanagawa Prefecture, actual episodes that occurred there are collected and fictionally portrayed through interviews and footage of walking around the town. A city cycling fantasy in which a young girl rides a bicycle through Manazuru, just barely managing to make it through on her own as she reacts with her whole body to the unique episodes she encounters in her wandering.

Elokuvan tapahtumat sijoittuvat Kanagawan prefektuurissa sijaitsevaan Manazuruun, ja ne kerrotaan haastattelujen ja eri puolilla kaupunkia kuvatun filmimateriaalin kautta. Nuori tyttö polkee pyörällä halki Manazurun. Hän pääsee vain vaivoin etenemään, sillä koko hänen kehonsa reagoi erikoisiin tapahtumiin, joita hän matkallaan kohtaa.

still photo

WITH FRICTION, AS FRICTION
KITKA

Sanae Yamada | Japan 2018 | Experimental, Documentary | 15 min

This work examines “yukihori” (removing snow from roofs) in Matsunoyama, an area that gets a lot of snow Tōkamachi City, Niigata Prefecture. This activity that is part of residents’ daily routines is repeated over and over again in moving images. When the activity of the people on the screen starts to seem like something unknown, I think we may be able to catch a glimpse of the balance between people’s daily lives and the environment that creates Matsuyama’s scenery.

Teos yukihorista, lumen putsaamisesta rakennusten katoilta. Elokuva sijoittuu Niigatan prefektuurissa, Tōkamachin kaupungissa sijaitsevaan Matsunoyamaan. jossa talvisin sataa runsaasti lunta. Yukihori kuuluu asukkaiden päivittäisiin rutiineihin ja toistuu kerta toisensa jälkeen liikkuvissa kuvissa. Kun kankaalla esitettävä toiminta alkaa vaikuttaa vieraalta, voimme kenties nähdä väläyksen siitä tasapainosta, joka vallitsee ihmisten arjen ja Matsuyamalle ominaisen maiseman välillä.

still photo

COMPLIANCE LEVEL 0
MUKAUTUMISTASO 0

Sung Nam Han | Japan 2018 | Experimental, Fiction | 23 min

A female temp worker complains to a large company about the leaking of personal information. The stone slung by this modern-day David facing the Goliath of a major company is flung back as a mechanical apology. With direction that rejects generalizations about vulnerable people and emotional involvement, what is being pushed is more the audience than the characters who appear. It is a work that questions the conditions for being a human being in today’s difficult circumstances that deprive us of our creativity.

Suuren yrityksen työntekijä tekee valituksen henkilötietojen vuotamisesta, mutta goljatmaisen suuryrityksen vastaus tälle nykypäivän Daavidille on pelkkä mekaaninen anteeksipyyntö. Elokuva kieltäytyy tekemästä yleistyksiä ihmisen haavoittuvuudesta tai emotionaalisesta sitoutumisesta, ja elokuvan hahmojen sijaan paineen alle joutuu pikemminkin sen yleisö. Teos kyseenalaistaa nykyajan haasteelliset olosuhteet, jotka riistävät meiltä luovuuden.

still photo

UMARETA TOKI KARA KI NI HASAMARETE UGOKENAI HITO
A GIRL HELD BETWEEN THE TREES SINCE BIRTH
PUIDEN VÄLISSÄ KASVANUT TYTTÖ

Chihirio Yamanaka | Japan 2017 | Experimental, Animation | 5 min

Landscape after landscape is projected through animation that employs various techniques such as line drawings, paintings, and computer graphics. These landscapes are interspersed with live-action shots from behind of a woman who is completely absorbed in painting pictures. The immature and unstable image making evokes disorder like in a dream, indistinctness like a memory, and the uneasy silence of the wavering heart of a young artist.

Maisema toisensa jälkeen heijastuu kankaalle erilaisten animaatiotekniikoiden, kuten piirrosten, maalausten ja tietokonegrafiikan, keinoin. Maisemien välissä nähdään valokuvia, jotka on otettu maalaamiseen syventyneen naisen takaa. Hiomaton ja epävakaa kuvamateriaali tuo mieleen unenomaisen sekamelskan, muistikuvien kaltaisen epämääräisyyden sekä hermostuneen hiljaisuuden, joka täyttää nuoren taiteilijan epäröivän sydämen.

still photo

MUD MAN – 2017 FILM VER.
MAAN IHMISET

Chikako Yamashiro | Japan 2017 | Experimental, Fiction | 26 min

The vibration of hands clapping leaves the hands and reaches the ears where it is perceived as sound. The drifting sound is embodied by moving images. The “people of the soil” are people of the remnants that appear as if in a dream in the instant of the vibration of sound.

Taputtavien käsien synnyttämä värähtely siirtyy käsistä korviin, joissa se vastaanotetaan äänenä. Liikkuvat kuvat antavat ilmassa kantautuvalle äänelle muodon. ”Maan ihmiset” ovat unenkaltainen jäänne, joka syntyy värähtelevän äänen myötä.