Arkiston aarteet 2: Suomalaisen mainoselokuvan parhaita

Retrospektiivinen oodi suomalaisille mainoksille ja niiden tekijöille.

KAVI:n näytöksessä käydään lävitse suomalaisen mainoselokuvan historiaa 1900-luvulla. Näytökseen on valikoitu sekä alan kilpailuissa palkittuja voittotöitä että yleisemmin kansakunnan muistiin jääneitä mainoselokuvia. Mainoksissa vilahtelee myös aikansa elokuvaikoneita Tauno Palosta ja Ansa Ikosesta Heikki Kinnuseen sekä muita merkkihenkilöitä Hurriganes-yhtyeestä keittiömestari Väinö Purjeeseen. Myös mainoselokuvien tekijät ovat elokuva-alan huippuja Harry Lewingistä ja Hans Haatajasta aina Markku Pölöseen saakka. Näytöksen runko on suunniteltu yhteistyössä mainosalan monitoimimiehen Pentti ”Pepe” Teirikarin kanssa.

Tommi Partanen & Sami Hantula
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti – KAVI

Kieli: Fin Kesto: 80 min Ikäraja: For All Ages

  • Vaaleahiuksinen nainen juo piimäpurkista.

    Suomalaisen mainoselokuvan parhaita

    The Best of Finnish Commercial Films
    Ohjaaja: Hjalmar Löfving, Yrjö Haapanen, Aimo Jäderholm, Uno Pihlström, Niilo Heino, Felix Forsman, Harry Lewing, Onni Rivakka, Hans Haataja, Sauli Rantamäki, Tapani Päivänen, Erkki Ekqvist, Martti Tikka, Asko Tolonen, Paul Brück, Kari Rimaila, Juha Tapaninen, Taina Kanth, Nick Lovelock, Jukka Kemppi, Juhana Manner, Seppo Lehtinen, Juha Huhta, Vellu Valla, Olli Rönkä, Mika Korkeamäki, Markus Virpiö, Jappe Päivinen, Markku Pölönen, Aleksi Mäkelä, Klaus Härö
    Tuotantomaa: Finland
    Vuosi: 1935 – 2000
    Genre: Fiction
    Kesto: 80 min

    Mainokset ovat ihastuttaneet ja vihastuttaneet ihmisiä koko olemassaolonsa ajan. Historiallisesta näkökulmasta katsottuna niiden kautta voi kuitenkin nähdä yhteiskunnan muutoksen. Suomalainen yhteiskunta rikastui ja monipuolistui sodan jälkeisinä vuosikymmeninä, mikä näkyy monin tavoin elokuvateatteri- ja tv-mainonnassa. Arkiston aarteissa olemme halunneet nostaa valokeilaan suomalaisen mainoselokuvatuotannon ja sen tekijät. Onnistunut mainos ei valmistu ilman hyvää ideaa, ammattitaitoisia tekijöitä tai vaikkapa mainosjinglen säveltäjää. Näytökseen on koottu kattaus palkittuja ja klassikoiksi muodostuneita mainoksia viime vuosituhannelta. Kiitämme kaikkia tuotantoyhtiötä yhteistyöstä. Erikoiskiitos mainosalan monitoimimiehelle Pepe Teirikarille, joka on tarjonnut auliisti apuaan näytöksen koostamisessa sekä tekijätietojen tarkistamisessa.