Jonas Mekas

Jonas Mekas – elokuvantekijä joka aina katsoi eteenpäin

Tampereen elokuvajuhlat liittyy omalta osaltaan kymmeniin esityksiin, näyttelyihin ja tapahtumiin eri puolilla maailmaa, joissa juhlitaan Jonas Mekasin syntymän satavuotispäivää 2022.

Jonas Mekas, liettualaissyntyinen elokuvaohjaaja muutti pakolaisena Yhdysvaltoihin toisen maailmansodan jälkeen. Hän osti ensimmäisen elokuvakameransa vuonna 1950 eikä lopettanut elokuvien kuvaamista ennen kuin kuoli 2019.

Jonas Mekas oli aina avant-garde-elokuvantekijä, mutta hän myöskin auttoi muita elokuvantekijöitä. Hän perusti Film Culture-elokuvalehden, elokuvantekijöiden osuuskunnan yhdessä muiden kanssa ja myöhemmin Anthology Film Archiven, joka on yksi merkittävimpiä avant-garde -elokuvien kokoelmista maailmassa.

Jonas Mekasissa oli olennaista, että hän katsoi aina eteenpäin. Myöhäisimpinä vuosinaan hän otti innolla vastaan uuden teknologian, digitaalisen kuvaamisen ja Internetin välineenä tavoittaa yhä laajempi katsojakunta.

Jonas Mekas vieraili Tampereen elokuvajuhlilla 2007. Samana vuonna hänellä oli meneillään projekti 365, jossa hän julkaisi joka päivä lyhyen elokuvan internetissä; elokuvat oli usein kuvattu edellisinä päivinä hänen matkustaessaan ympäri maailmaa. 14 vuotta sitten 5–10 minuutttia pitkän elokuvan julkaiseminen netissä ei ollut yhtä yksinkertaista kuin nykyisin. Useita elokuvia, joiden päiväykset ovat 16.–21.3 on kuvattu hänen Tampereen vierailunsa aikana, ja kyllä, Tampereen elokuvajuhlien saunaillastakin on kuvamateriaalia.

Tänä vuonna Tampereella luomme lyhyen silmäyksen Jonas Mekasin töihin kannustaaksemme katsojia tutustumaan enemmän Jonas Mekasiin ja hänen elokuviinsa. Me voimme vain hätäisesti käydä läpi vuosikymmenet hänen urallaan ja nähdä, miten hän tarkkaili maailmaa kameransa linssin läpi.

Jonas Mekasin tapaaminen, keskustelut hänen kanssaan ja keskusteluiden seuraaminen yleisöjen kanssa hämmästyttivät energisyydellään ja hänen karismansa valloitti minut, kuten niin monet muutkin. Muistan vieläkin hänen ärtyisyytensä, kun eräs nuori elokuvantekijä vihjasi, että uudet teknologiat voisivat olla vähemmän taiteellisia kuin 16mm filmi. Vastauksessaan Jonas ei voinut ymmärtää menneisyydessä eläviä nuoria ihmisiä, ja hän kannusti heitä ottamaan ilolla vastaan uuden teknologian ja sen mahdollisuudet. Jonas Mekas katsoi aina eteenpäin ja oli aina kiinnostunut uusista asioista. Hän oli aina avant-garde.

Tampereen elokuvajuhlat haluaa kiittää Liettuan kulttuuri-instituuttia ja Pip Chodorovia avusta tämän ohjelmiston kanssa.

 

Jukka-Pekka Laakso