Kurdistan-ohjelmisto antaa puheenvuoron kurdi-ohjaajille. Kahdessa näytöksessä esitetään fiktioita, animaatioita ja dokumentteja melkein koko Kurdistanin alueelta: Turkista, Irakista, Syyriasta ja Iranista. 

Kurdistanin valtiolla ei ole virallista statusta maailmanpolitiikan kentällä, ja kurdit elävät jatkuvasti epäselvässä yhteiskunnallisessa tilanteessa ja sorron alla. Tämä heijastuu myös Tampereen elokuvajuhlien Kurdistan-ohjelmistossa nähtäviin elokuviin. 

Kurdilaisen elokuvafestivaali Slemanin tiedottaja Hemn Hussein sanoo: “Pitkäaikainen sorto on vahingoittanut koko maata, mutta kurdien elokuva-ala ei ole missään vaiheessa lakannut ilmaisemasta kansansa tarpeita. Tämän lisäksi elokuva on peilannut taistelua vapauden ja itsenäisyyden puolesta”.

Kotona ja muualla

Kurdistan-ohjelmisto on jaettu kahteen näytökseen: Kotona ja Muualla. 

Kurdistan 1: Kotona -näytöksen elokuvat keskittyvät kuvaamaan Kurdistanin sisäistä elämää. Näytöksen avaa Özgan Alperin unenomainen animaatio Yikintilar Arasinda (Raunioiden keskellä) (Turkki, 2018), joka kuvaa vangitun runoilijan ja varpusen kohtaamista sellissä. Reber Doskyn ohjaama dokumentti Meryem (Alankomaat, 2017) kuvaa naissotilaiden arkea sodassa ISISiä vastaan Kobanên taistelun aikana. Tuna Kaptanin fiktio Are you listening mother? (Saksa, Turkki, 2018) kuvaa, millaisia absurdeja käänteitä elämä saa jatkuvan valvonnan alla.

Morteza Shamsin fiktiivisessä elokuvassa Taaval (Rakkula) (Iran, 2018) mies salaa työpaikkansa vaimoltaan, mikä johtaa katastrofiin. Mirabbas Khosravinezhadin elokuvassa Azadeh (Iran, 2019), nimihenkilö haluaa matkata kaupunkiin tavatakseen isänsä viimeisen kerran, mutta hänen äitinsä ja veljensä eivät salli sitä. Irakilaisen Shwan Attoofin Home & Key (Koti ja avain) (Irak, 2014) on esteettinen kuvaus kurdiperheen kohtaamasta kuolemasta 1900-luvulla.

Kurdistan 2: Muualla -näytöksen elokuvissa on lähdetty pois Kurdistanista. Näytöksen aloittaa Amir Gholamin fiktio Sea Swells (Meren mainingit) (Iran, 2018), jossa sota ympäröi meren keskellä elävän vanhan miehen elämää. Mohammad Shaikhowin Hevi (Toivo)-elokuvassa (Ranska, Qatar, Syyria, 2018) nuori kurdipakolaispari, Hévi ja Walat, on sopinut tapaamisen ihmissalakuljettajan kanssa ylittääkseen määrittelemättömän rajan vapauteen.

Dreams in Dept (Unelmia velaksi) (Iran, 2019) on iranilaisen Reza Mohammadin animaatio, jossa joukko maahanmuuttajia Lähi-idän eri maista muuttavat merten taa pakoon sotaa, huonoja yhteiskunnallisia tilanteita ja köyhyyttä. Mazin M Sherabayani Dyab (Irak, Iso-Britannia) on dokumentti 12-vuotiaasta kurdilaisesta jesidipojasta, joka asuu Arbatin pakolaisleirillä ISISin hyökättyä raa’asti jesidikyliin Sindžarin vuoristossa. Dyabin unelmana on tulla elokuvantekijäksi ja näyttelijäksi ja kertoa kansansa kärsimyksistä ulkomaailmalle.

Katso lista kaikista elokuvista täällä.