Kotimainen kilpailu

PÄÄPALKINTO Yli 30-minuuttiset:  TOKASIKAJUTTU (2017, ohj. Jukka Kärkkäinen, J-P Passi)

Ainutlaatuisen suomalaisen punkbändin seikkailuista kertova taidokkaasti tehty dokumentti tuntuu ajoittain fiktiolta. Se on hauska ja teeskentelemätön, mutta kohteitaan kunnioittava. Tuomariston mielestä elokuva on vaikuttava esimerkki siitä, miten jatko-osa toimii itsenäisenä teoksena.

ERIKOISPALKINTO: YRITTÄJÄ (2018, ohj. Virpi Suutari)

Tarinan kerronta teki elokuvallisuudellaan tuomaristoon suuren vaikutuksen. Elokuva asettaa koskettavalla tavalla vastakkain kaksi hyvin erilaista yrittäjyyden kuvaa, ja valottaa sekä uusia että perinteisiä yrittäjyyden aloja. Samalla sen korostaa perheen keskeistä ja muuttuvaa merkitystä työelämässä.

PÄÄPALKINTO Alle 30-minuuttiset: EATNANVULOŠ LOTTIT – MAAN SISÄLLÄ LINNUT (2018, ohj. Marja Helander)

Visuaalisesti taidokas elokuva ihastuttaa tavallaan käyttää esityksellisyyttä, huumoria ja ironiaa saamelaisuuden kokemuksen jäsentämiseen ja kulttuuristen stereotyyppien kyseenalaistamiseen. Ballerinojen tanssi alkuperäiskansojen maanomistuskysymysten äärellä on kaunis ja vaikuttava poliittinen mielenosoitus.

ERIKOISPALKINTO: KATTO (2017, ohj. Teppo Airaksinen)

Tämä taitavasti käsikirjoitettu ja näytelty Charlie Kaufman-tyylinen allegoria tasapainoilee taitavasti huumorin ja melankolian välillä. Näennäisen pienestä elokuvasta syntyy iso tarina.

KUNNIAMAININTA: POLTE (2018, ohj. Sami van Ingen)

Elokuvafragmentista kasvaa paitsi vavahduttava melodraama myös runollinen meditaatio ajasta, muistista ja elokuvan historiasta. Tuhoutuneen nitraattifilmin raunioille rakentuu kaunis kunnianosoitus elokuvan materiaaliselle perustalle.

RISTO JARVA -PALKINTO: EATNANVULOŠ LOTTIT – MAAN SISÄLLÄ LINNUT (2018, ohj. Marja Helander)

Palkinnon saa elokuva, joka on samanaikaisesti hätkähdyttävän kaunis, pirullisen hauska sekä poliittisesti kantaaottava. Runollinen ilottelu laajenee yhä uusia ajatuksia herättäväksi esseeksi identiteetistä, kulttuurista, yhteiskunnallisista ristiriidoista, sekä ihmisen ja luonnon suhteesta.

KIRKON MEDIASÄÄTIÖN PALKINTO: YRITTÄJÄ (2018, ohj. Virpi Suutari)

Usko, toivo ja rakkaus. Siinä kolme näkökulmaa, joiden läpi olen Kirkon mediasäätiön tuomarina katsonut kilpailun elokuvia. Kirkon Mediasäätiön palkintoperusteissa elokuvalta edellytetään kristillisten arvojen esiintuomista: lähimmäisenrakkautta, kristillistä toivoa ja vastuuta niin lähimmäisistä kuin ympäristöstäkin.

Tehtävä on ollut innostava ja haastava: useampikin kilpailun elokuvista nostaa näitä teemoja esiin. Silti yksi elokuva onnistuu sisällyttämään nämä kaikki.

Elokuva on kuvaus kahtiajakautuneesta Suomesta mutta itselleni se on ennen kaikkea kuvaus ihmisestä, joka on pohjimmiltaan samanlainen Honkajoelta Helsinkiin: jokaisella meistä on tarve uskoa, toivoa ja rakastaa sekä tulla rakastetuiksi. Elämä on sarja myötä- ja vastoinkäymisiä ja molemmissa on onnellista, jos rinnalla on joku jakamassa ne.

Erityisen arvokkaana pidän elokuvan hienovaraista ja arvostavaa tapaa käsitellä uskoa. Usko näyttäytyy yksilön ja perheen voimavarana, lähimmäisenrakkautena ja arjen valintoina, armona ja anteeksiantona, luottamuksena ja toivona silloinkin kun usko on koetuksella. Uskoa ei eristetä erilliseksi saarekkeeksi vaan se on osa elämää, ihan niin kuin päähenkilöiden työkin.

Elokuva on korkealaatuinen ja hyvin tehty. Erityinen ansio on ohjaajan arvokas kyky katsoa kohdettaan lempeän myötätuntoisesti.

NUORISOTUOMARISTON PALKINTO: MUISTIKUVIA (2017, ohj. Reetta Neittaanmäki, Erika Weiste)

Tämä elokuva on kekseliäs kokonaisuus, joka herättää omaperäisesti henkiin haastateltavien muistot stop-motion animaation keinoin. Mieleemme jäi erityisesti elokuvan lämmin ja nostalginen tunnelma, sekä elokuvan kyky luoda selkeä kuva muistojaan jakavien ihmisten luonteesta ja olemuksesta, näyttämättä heidän kasvojaan.

KUNNIAMAININTA: RUUSUKOTO (2017, ohj. Hannu-Pekka Peltomaa)

Tämä elokuva on kekseliäs ja omaperäinen lyhytelokuva, joka ottaa kantaa vanhustenhoidon epäkohtiin mustan huumorin keinoin. Pidimme myös elokuvan yleisestä ulkoasusta.

YLEISÖPALKINTO: YRITTÄJÄ (2018, ohj. Virpi Suutari)

UUSI KINO PALKINTO: RUUSUKOTO (2017, ohj. Hannu-Pekka Peltomaa)

OPISKELIJAPALKINTO: PUOLI YHDEKSÄN RAIVO (2017, ohj. Sanni Priha)

 

Kansainvälinen kilpailu

GRAND PRIX : INTIMITY (ohj. Elodie Dermange)

Tämän vuoden Grand Prix’n saa kaunis ja elokuvallinen animaatio, joka käsittelee naisen seksuaalisuutta, himoa ja omasta kehosta nauttimista, loppuun asti. Tämä on elokuva omien valintojen tekemisestä ja itsensä ilmaisemisesta, juuri niin kuin haluat. Naiset, tämä on meidän vuotemme. Tämä on meidän elokuvamme, nyt on meidän aikamme. 

PARAS DOKUMENTTIELOKUVA: SOCIUMIS PATIMARI (2017, ohj. Rati Tsiteladze)

Tässä naulitsevassa ja intiimissä dokumentissa tapaamme nuoren transsukupuolisen naisen, joka on viimeisen vuosikymmenen ollut vanki omassa kodissaan. Ohjaaja tuo kameran eteen kolme ristiriitaista henkilöä taltioiden heidän kompleksisen rakkauden toisiaan kohtaan. Sekä pelon siitä, mitä tapahtuu, kun nuori nainen etsii julistaen omaa seksuaalisuuttaan.

PARAS FIKTIO: TABLELAND (2016, ohj. Liu Wenzhuo)

Tuomaristo on valinnut parhaaksi fiktioksi koskettavan tarinan isoisästä jonka on määrä lähteä kauaksi omasta kodistaan, jättää maansa ja eläimensä, koko elämänsä. Todellinen draama alkaa paljastua ja kohtalo puuttuu peliin, kun lampaat määrittävät isoisän tulevaisuuden. Elokuvan ohjaajan vahvassa henkilökohtaisessa otteessa ja näkemyksessä on vahva lupaus todellisesta taiteilijasta. 

KUNNIAMAININTA FIKTIO: TAGHI (2018, ohj. Koorosh Asgari)

Tuomaristo mielestä tätä elokuvaa ei voi sivuuttaa vaan se ansaitsee kunniamaininnan. Alun tyyneys on kuin hetki ennen tulivuoren purkautumista. Näemme ensi silmäyksellä, että haasteen edessä venettä soutava nainen on valmiina räjähtämään – ja kun räjähdys tapahtuu, olemme täysin hänen kanssaan. Elokuvan hiljainen loppu on suurenmoinen, avoin ja täynnä toivoa, sekoitus pakoa ja uutta alkua.

PARAS ANIMAATIO: NEGATIVE SPACE (2017, ohj. Ru Kuwahata, Max Porter)

Ilahduttava, hauska, omaperäinen ja kauniisti toteutettu elokuva, joka näyttää ohikiitävän elämän matkalaukkujen pakkaamisen kautta. 

KUNNIAMAININTA: KÖ KIZ (2017, ohj. Ayce Kartal)

Tämä syvästi tunteisiin vetoava, pysäyttävä animaatio vie meidät nuoren traumatisoituneen lapsen mielikuvitukseen, hänen etsiessään ulospääsyä.

EFA – EHDOKKUUS: SOCIUMIS PATIMARI (2017, ohj. Rati Tsiteladze)

Annamme tämän palkinnon elokuvalle Prisoner of Society. Tämä dokumentti on vahva kannannotto sille, että jokaisella on oltava oikeus elää omanlaista elämäänsä, myös yhteiskunnassa joka ei hyväksy monimuotoisuutta. Tästä elokuvasta ja sen teemasta on tärkeää keskustella ei vain Euroopassa, vaan koko maailmassa. 

YLEISÖPALKINTO: TRACING ADDAI (2018, ohj. Esther Niemeier)

Muut palkinnot

JINZHENIN ELOKUVAJUHLIEN ERIKOISPALKINTO: KÖTÜ KIZ (2017, ohj. Ayce Kartal)